متولی شدن سازمان امور دانشجویان در درگاه ملی مشترک استناد پذیری مدارک تحصیلی

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، متولی درگاه ملی مشترک استناد پذیری مدارک تحصیلی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌ ها و سازمان‌ های مرتبط شد.

به گزارش ایزی تست از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان؛ جلسه کار گروه علمی – تخصصی «ضوابط فنی و اجرایی دولت الکترونیک (خوشه ۱۴)» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر خدادادی  بازرس آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور، مسئولین سازمان امور دانشجویان و  نمایندگان ۱۸ دستگاه و سازمان کشور در محل این سازمان برگزار شد.

صدور دو میلیون کد صحت الکترونیک برای مدارک تحصیلی دانشگاه ها

در این جلسه دکتر  داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و  دکتر خدادادی  بازرس آموزش و پژوهش سازمان بازرسی کل کشور به بیان پیشرفت‌ها، اقدامات، الزامات و تکالیف قانونی در خصوص حذف مدارک تحصیلی فیزیکی و صدور کد صحت الکترونیکی به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در تحقق دولت الکترونیک و هوشمند در زمینه مدارک تحصیلی پرداختند.

دکتر داداش پور با بیان اینکه تاکنون دو میلیون کد صحت برای مدارک تحصیلی مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده است، نسبت به توسعه فعالیت‌ها در این زمینه و نیز ارتقاء سطح اقدامات از مرحله تعامل پذیری به استنادپذیری تاکید ویژه کردند.

صدور کد صحت مطابق الزامات و تکالیف مندرج در قوانین جاری و مصوب، نیازهای کشور و بر اساس توانمندی ها و ظرفیت های موجود دارای راهکارهای اجرایی است که دکتر داداش پور در این جلسه به تبیین آنها پرداخت.

توجه به موضوع حکمرانی داده‌های مربوط به مدارک تحصیلی با هدف انجام امور با همگرایی و تفکیک این موضوع با ادغام داده‌ها نیز از دیگر مسائلی بود که در این کارگروه مورد تایید رئیس سازمان امور دانشجویان قرار گرفت.

سازمان امور دانشجویان متولی درگاه ملی مشترک استناد پذیری مدارک تحصیلی

لزوم ایجاد عزم ملی در زمینه استنادپذیری مدارک تحصیلی کلیه ارکان آموزش و پژوهش کشور (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح و حوزه های علمیه های کشور) یکی از ضرورت های تحقق ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است بر این اساس لزوم ایجاد یک درگاه مشترک ملی به منظور استنادپذیری مدارک تحصیلی مورد توافق کلیه حاضران در جلسه قرار گرفت که سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات فناوری به عنوان دستگاه متولی این درگاه ملی مشترک، کلیه اقدامات مورد نیاز در این زمینه را با همکاری و هماهنگی دستگاه ها و سازمان های مرتبط انجام خواهد داد.

تدوین شیوه نامه صحت سنجی و پیوست های فناورانه و تشکیل کمیته های فنی

تدوین شیوه نامه صحت سنجی و پیوست های فناورانه و تشکیل کمیته‌های فنی در دو سطح اصلی و فرعی به منظور پیشبرد مسائل فنی برای ارتباط الکترونیک و هوشمند بین دستگاه‌ها نیز از مصوبات این جلسه بود.

موارد مورد توافق در این نشست

رعایت اصول حفاظتی و امنیتی مطابق ضوابط و مقررات برای برخی دستگاه‌ها، تسهیل امور مربوط به دانش‌آموختگان خارج از کشور، لزوم حفظ شان افراد در ارائه نتایج استعلام، توجه به حفظ و صیانت مدارک و مستندات، تعامل حداکثری بین دستگاه های مختلف در بستر فناوری اطلاعات، هوشمندسازی فرایندهای استعلام و استنادپذیری مدارک از موضوعات مورد توافق و تاکید بین نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مختلف در این جلسه بود.

یکی از اقدامات اولویت دار ارائه خدمات برای استعلام مدارک تحصیلی مربوط به متقاضیان ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بر این اساس مقرر گردید کلیه دستگاه ها و سازمان ها حداکثر همکاری های مورد نیاز را برای در اختیار قرار دادن اطلاعات و داده ها به سامانه تایید صحت و اصالت مدارک تحصیلی انجام دهند.

لازم به ذکر است در این جلسه دکتر حامد ثقفی مدیر کل امور دانش آموختگان، دکتر مصطفی صالحی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر نادر میرزاده کوهشاهی مدیرکل دفتر امور حقوقی و پاسخگویی به شکایات، دکتر حیدر مختاری مشاور حوزه داده و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکترمهدی اقبالی معاون اداره کل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن