تاسیس گروه زیست‌شناسی کاربردی / ۳ رشته جدید در حوزه علوم زیستی دانشگاه تهران راه اندازی شد

رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران خبر داد؛

رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران از تأسیس گروه جدید زیست‌ شناسی کاربردی در دانشکده زیست‌ شناسی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: سه رشته جدید «زیست‌ شناسی حفاظت و تنوع زیستی»، «اقتصاد زیستی» و «ساخت و تولید فرآورده‌ های زیستی» در این گروه راه‌ اندازی می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، وحید نیکنام، رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران گفت: به تازگی و با مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران یک گروه جدید با عنوان گروه «زیست‌ شناسی کاربردی» به گروه‌ های آموزشی دانشکده زیست‌ شناسی دانشکدگان علوم اضافه شد که هدف آن توجه به جنبه‌ های کاربردی رشته زیست‌ شناسی است و در حال حاضر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته بیوتکنولوژی میکروبی و کارشناسی بیوتکنولوژی در این دانشکده ارائه می‌شود.

دستور کار راه اندازی رشته های جدید در گروه تازه تاسیس زیست شناسی کاربردی دانشگاه تهران

رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران افزود: در گروه تازه تأسیس زیست‌ شناسی کاربردی، راه‌ اندازی رشته‌ های جدید «زیست‌ شناسی حفاظت و تنوع زیستی»، «اقتصاد زیستی» و «ساخت و تولید فرآورده‌ های زیستی» در دستور کار قرار دارد.

هدف از تاسیس هر یک از رشته های جدید گروه زیست شناسی کاربردی

وی با بیان اینکه هدف علم زیست‌ شناسی حفاظت و تنوع زیستی، مطالعه گونه‌ های موجودات زنده اعم از پروکاریوتی و یوکاریوتی به منظور حفاظت از بوم سازگان‌ ها، زیستگاه‌ ها و گونه‌ های زیستی است؛ توضیح داد: راه‌ اندازی رشته «انسان‌ شناسی زیستی» در چند سال اخیر در مقطع کارشناسی ارشد، عنوان رشته جدید دیگری است که در برنامه گروه زیست‌ شناسی کاربردی قرار دارد. «انسان‌ شناسی زیستی» قلمروی علمی است که به مطالعه انسان به منزله یک گونه می‌ پردازد.

 نیکنام افزود: هدف این قلمرو، مطالعه خصوصیات زیستی و بدنی، تحول انسان و بررسی تفاوت‌ های زیستی انسان‌ هاست. این علم از طرفی به مطالعه منشأ تغییرات و تفاوت‌ های میان افراد یک گروه و از طرف دیگر بین گروه‌ ها و جمعیت‌ های مختلف می‌ پردازد. معرفی و گسترش مطالعه تفاوت‌ های انسانی توسط انسان‌ شناسان زیستی در پزشکی به یافتن رابطه این گوناگونی‌ ها با بروز بیماری‌ های عفونی، تغذیه‌ ای و نقش آن‌ ها در بهداشت و تغذیه و نیز انتشار بیمار‌ ها در جمعیت‌ های مختلف انسانی کمک می‌ کند. گذشته از مسائل پزشکی و بهداشتی، مطالعات انسان‌ شناسی زیستی در پزشکی قانونی برای شناسایی و تعیین هویت افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در پایان یادآور شد: در چند سال گذشته در راستای بهره‌ برداری از نتایج پژوهشی برخی از رشته‌ های حوزه زیست‌ شناسی برای رفع نیاز‌ های جامعه، رشته‌ هایی مانند «انسان‌ شناسی زیستی» و «فناوری سلول‌ های بنیادی و بازسازی بافت» در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده زیست‌ شناسی دانشگاه تهران راه اندازی شده و مشغول به فعالیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن