بلاتکلیفی داوطلبان نگران از میزان تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تغییرات هر ساله قانون کنکور

کنکور در سال‌های اخیر با تغییراتی همراه بوده که این مسأله داوطلبان آزمون‌های سال‌ آینده را نگران کرده است، آن‌ها می‌خواهند بدانند تأثیر معدل در کنکور سال ۱۴۰۳ به چه صورت است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ داوطلب کنکور ۱۴۰۳ است و می‌گوید: «کنکور و داستان‌های استرس‌ زایش تمامی ندارد و از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.»

علت صحبتش را می‌پرسم، می‌گوید: شما به نحوه برگزاری کنکور در سال‌های مختلف دقت کنید آنگاه متوجه می‌شوید که ما هر سال باید در انتظار قوانین جدید باشیم و حتی دو سال متوالی هم یک قانون یکسان اجرایی نمی‌شود، حتی پس از اعلام قوانین هم باید هر روز اخبار را چک کنیم تا از حواشی مربوط به قوانین اعلام شده مطلع شویم که شاید این حواشی سبب تغییر دوباره قوانین شود؛ یعنی تا روز کنکور با استرس موارد خارج از آزمون درگیر هستیم، استرس آزمون هم که بماند.

می‌گوید: امسال هم استرس نحوه تاثیر معدل در کنکور را داریم، حرف ما کنکوری‌ها این است که تاثیر معدل در کنکور به صورت قطعی لحاظ نشود؛ در این باره  هم پویش ثبت کرده‌ایم.

دلایل این خواسته را می‌پرسم، می‌گوید: چند دلیل داریم برای اینکه نباید معدل در کنکور با تاثیر قطعی در نظر گرفته شود، بروز تقلب در امتحانات نهایی، غربال‌گری بسیار ضعیف امتحانات نهایی، افزایش تراکنش مؤسسات کنکوری، بروز نمره گرایی در سیستم آموزشی و دلایل دیگری که برای مسئولان توضیح داده‌ایم و باید این دلایل را در تصمیم‌گیری‌هایشان مدنظر قرار دهند.

با داوطلب دیگر کنکور صحبت می‌کنم تا نظر افراد بیشتری را در این رابطه بدانم.

محمدحسین کنکوری سال ۱۴۰۳ می‌گوید: من به شخصه فقط می‌خواهم تکلیفم روشن شود و هر قانونی که می‌خواهند بگذارند را زودتر به ما بگویند تا تکلیفمان را بدانیم، هر روز یک مسؤول یک مسأله جدید و یک قانون جدید می‌گوید و مسئول دیگر آن را نقض می‌کند، تکلیف ما را روشن کنند تا با حواشی درگیر نباشیم.

 موضوع بلاتکلیفی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ چیست؟

مسأله این است که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بوده است که در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی در نظر گرفته شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه شود.
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

چندی پیش نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسه‌ای برگزار کرده و نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ را به شکل دیگری بیان کردند.

این مسأله سبب ابهام در ذهن داوطلبان شد و حالا کنکوری‌های سال ۱۴۰۳ و خانواده‌هایشان خواستار تعیین تکلیف کنکور ۱۴۰۳ هستند، علاوه بر اینکه این داوطلبان، لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور را خواستار شده‌اند.

 پاسخ مسؤولان به این داوطلبان چیست؟

 تکلیف کنکوری‌های ۱۴۰۳ شهریور ماه روشن می‌شود

بر اساس صحبتی که با عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور داشتیم، کنکوری‌های ۱۴۰۳ برای تعیین تکلیفشان باید تا شهریور ماه منتظر باشند.

البته داوطلبان باید بدانند کنکور ۱۴۰۳ بر مبنای همان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود اما اگر احیانا قرار باشد تغییری از سوی مجلس شورای اسلامی رخ دهد تا شهریور ماه اعلام نهایی می‌شود.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: نمایندگان کمیسیون آموزش برای لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور تشکیل جلسه دادند، این طرح یکبار در کمیسیون و یکبار در کمیته و مجدداً در کمیسیون مطرح شد که کمیسیون به جمع‌بندی نرسید و در نهایت به کمیته ارجاع شد تا روی موارد اصلاحی بحث شود و به طور طبیعی ممکن است شورای نگهبان با توجه به اصل ۱۱۰ تغییرات را نپذیرد.

به گزارش فارس، مسأله این است که طرح نمایندگان مجلس با آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده تعارضاتی دارد و این تعارضات سازمان سنجش را در اجرا دچار مشکل می‌کند بنابراین باید یک تصمیم واحد در این باره گرفته شده و به داوطلبان اعلام شود.

اما در هر صورت داوطلبان کنکور باید بدانند که بنا به گفته رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های سنجش و پذیرش قطعی و لازم‌الاجراست، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر معدل در کنکور در سال ۱۴۰۳ به صورت قطعی در نظر گرفته می‌شود.

آنچه مسلم است باید یک سازمان سنجش و ارزیابی واحد برای تصمیم گیری درباره کنکور و مسائل مرتبط با آموزش عالی باشد تا همه دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پژوهش تابع آن باشند، به گفته عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعلاً گام‌های اولیه این مسیر برداشته شده است اما به طور کلی کنکور ۱۴۰۳ بدون تغییر در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن