تاسیس دانشکده علوم و فناوری بین رشته ای

معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت دانشکده علوم و فناوری بین رشته‌ای در ۲۰ دانشگاه ایجاد می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در نشستی خبری با اشاره به طرح تحول آموزش عالی گفت: درطرح تحول با ۱۰ موضوع از ۱۱۱ اقدام مواجه هستیم، این ۱۰ موضوع اقدامات مختلفی دارد که مشخص و به دانشگاه‌ها اعلام کرده ایم، تا در این ۱۰ موضوع بر حسب وظیفه اقدامات خود را نوشته و به وزارت علوم اعلام کنند.

وی ادامه داد: یکی از این موضوعات «تحول در حکمرانی داخل دانشگاه» است شناسایی دانشگاه‌هایی است که ۷۰ الی ۸۰ درصد تولید علم جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارند این دانشگاه‌ها حدوداً ۲۰ دانشگاه هستند و به دلیل وجود توانمندی و زیرساخت می‌توانند در تولید علم در آینده در جمهوری اسلامی نقش آفرینی و برای شغل‌های آینده هم برنامه ریزی کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این دانشگاه‌ها شناسایی شدند تا روی دانشکده‌ای کار کنند که مدل حکمرانی آن در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا وجود دارد و ما باید این مسیر را با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی پیش ببریم.

عمو عابدینی یادآورشد: این دانشگاه، دانشگاهی است که فقط برای علوم و فناوری‌های راهبردی آینده در کشور ایران برنامه ریزی شده و با حکمرانی خاصی اداره می‌شود. برای مثال اعضای هیأت علمی این دانشکده باید از نخبگان و استعدادهای درخشان باشند و مثلاً یک نوبت در دوره تحصیل شاگرد اول شده اند. همچنین اگر فرد عادی بخواهد استاد بشود ارتقای او مدت طولانی زمان می‌برد، ولی اعضای هیأت علمی این دانشکده با ارائه موفق برنامه‌های مختلف و با تشخیص کمیته مربوطه می‌توانند ارتقا بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مدل این دانشکده‌ها اینطور است که استاد می‌تواند با شاگردپروری دانشجو جذب کند. در فرهنگ گذشته ایران هم همینطور بوده است. یعنی در حکمت‌خانه‌ها و دانشگاه‌هایی که داشتیم شاگردپروری و حکیم پروری می‌کردند.

وی یادآورشد: بنابراین چنین دانشکده‌ای یکی از بندهای موضوع طرح تحول آموزش عالی است. مصوبات آن را هم اخذ کرده ایم. این دانشکده هم از نظر تمدنی و هم نوع مدیریتی که برگرفته از ۱۰۰ دانشکده برتر دنیا است.

عمو عابدینی افزود: دانشجویانی که برای این دانشکده در نظر گرفته ایم دانشجویان واقعاً مستعد هستند، برای نمونه اعلام می‌کنیم دانشجویان رتبه زیر ۲۰۰۰ در این دانشگاه‌ها پذیرش شوند. هر دانشگاهی از این ۲۰ دانشگاه یک دانشکده به نام علوم و فناوری‌های راهبردی آینده خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این یک بند از طرح تحول آموزش عالی است. این سوال مطرح است که این دانشجویان برای چه منظوری باید تربیت شوند، یک فناوری‌های آینده که دانشجو به دانشکده فناوری‌های آینده می‌رود و یکی هم نیازمحوری که نیازهای صنعت و جامعه را در حوزه علوم انسانی و غیر علوم انسانی رفع می‌کند. اینجا باید در نظر بگیریم که دانشکده‌هایی شکل بگیرد که نیازمحور است. دانشکده علوم پایه نیازمحور است ولی نمی‌توانیم به جای خاصی اشاره کنیم که به آن نیاز دارد، بلکه آینده علم، فلسفه علم، نوآوری و مرزهای دانش می‌خواهد، و نیاز بخش دوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن