نحوه استعلام موضوع پایان‌ نامه چگونه است؟

یکی از مراحل مهم در نگارش پایان‌ نامه انتخاب موضوع تحقیق است، این مرحله به قدری حساس است که در صورت تکراری بودن موضوع، پایان نامه دانشجو رد خواهد شد به همین دلیل دانشجویان باید از نحوه استعلام موضوع پایان‌ نامه اطلاع داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دانشجویان بعد از گذراندن درس تئوری که در دوره تحصیلات تکمیلی می‌گذرانند ملزم به انتخاب موضوع پایان نامه به عنوان یک واحد عملی هستند، بنابراین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند نحوه استعلام موضوع پایان‌ نامه ارشد و دریافت تاییدیه رساله دکتری را از سایت ایرانداک پیگیری کنند تا از عدم تکراری بودن موضوع جلوگیری کنند.

انتخاب موضوع پایان نامه

دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در صورتی که شیوه آموزشی آن‌ها پژوهش محور باشد، لازم است برای دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی بسته به نوع مقطع ارشد یا دکتری پایان‌نامه و رساله خود را ارائه دهند تا به عنوان دانش آموخته رشته پذیرفته شده شناخته شوند. البته برخی از متقاضیان می‌توانند به جای اخذ واحد پایان نامه، دروس تئوری را بنا به درخواست خود به آموزش دانشگاه و نیز تایید مسؤولین مربوطه از شیوه آموزش محور استفاده کنند.

یکی از مراحل مهم در نگارش پایان نامه انتخاب موضوع تحقیق است، این مرحله به قدری حساس است که در صورت تکراری بودن موضوع،  پایان‌نامه  دانشجو رد خواهد شد. به همین دلیل سوال بیشتر دانشجویان این است که ما چگونه متوجه شویم عنوان پایان نامه ای تکراری یا جدید است؟ این امر با ثبت درخواست استعلام موضوع پایان نامه به سادگی امکان‌پذیر است که در ادامه به نحوه استعلام و دریافت تاییدیه دکتری اشاره شده و توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

 استعلام موضوع پایان نامه ارشد و دکتری

بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) می‌دانند که در جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری موضوع و متن‌هایی مورد قبول اساتید راهنما و داور است که به روز و منحصر به فرد بوده و از منابع جدید در نگارش فصل‌های مختلف آن، به خصوص فصل دوم که مربوط به پیشینه تحقیق  است، استفاده شده باشد.

دانشجویان قبل از نوشتن پروپوزال که موارد تشکیل دهنده آن تقریبا همانند اجزای اصلی مقاله است باید از جدید بودن موضوع خود اطمینان یافته و سپس تحقیق را شروع کنند. یکی از مطمئن‌ترین راه‌های استعلام موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مراجعه به سایت ایرانداک و ثبت  موضوع  پیشنهادی خود در بخش درخواست پیشینه پژوهش است.

متقاضیان در ابتدا باید عضو سایت ایرانداک بوده سپس با وارد کردن عنوان پایان نامه یا تز دکتری خود و پرداخت هزینه درخواست شده، گواهی نتیجه  استعلام خود را دریافت کنند.

راهنمای تصویری نحوه استعلام موضوع پایان‌ نامه

برای رفاه حال دانشجویان ارشد و دکتری راهنمای تصویری نحوه استعلام عنوان پایان نامه و رساله در زیر ارائه شده است. متقاضیان ابتدا باید به سایت ایرانداک مراجعه کرده و طبق مراحل زیر به دریافت گواهی استعلام موضوع پژوهش خود بپردازند.

ابتدا به سایت ایرانداک به نشانی irandoc.ac.ir مراجعه کنید.آدرس سایت ایرانداک برای استعلام موضوع پایان نامه

بر روی گزینه درخواست پیشینه پژوهش در پایین سمت چپ صفحه کلیک کنید.درخواست پیشینه پزوهش از ایرانداک برای استعلام موضوع پایان نامه

در صورتی که قبلا نسبت به ثبت نام در ایرانداک اقدام کرده‌اید، ایمیل و گذرواژه خود را وارد کنید. در غیر این صورت بر روی گزینه کاربر جدید هستم کلیک کنید.نحوه ورود به سامانه ایرانداک برای استعلام موضوع پایان نامه

برای افزایش شانس قبولی در مقطع دکتری و نیز تقویت رزومه علمی داوطلبان می‌توانند پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنند. برای انجام این فعالیت باید متقاضیان مراحلی را پشت سر بگذرانند و از ناشر معتبری برای چاپ کتاب بهره‌مند شوند.

پس از ورود به بخش اصلی، اطلاعات مربوط به پایان نامه یا تز دکتری خود را در کادرهای مشخص شده وارد کرده  و هزینه بررسی که معمولا تا ۱۵ هزار تومان است را واریز کنید. پس از بررسی، تکراری بودن و جدید بودن موضوع پایان نامه و رساله مشخص می‌شود و در آخر پس از آشنایی با ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانید شروع به کار کنید.

دانشجویان ارشد که شیوه آموزش محور را انتخاب کرده‌اند، احتیاجی به ارائه پایان نامه ندارند چرا که باید چندین واحد تئوری مربوط به رشته تحصیلی‌شان را سپری کرده تا مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند، اما این دسته از دانشجویان برای دریافت امتیاز می‌توانند انواع مقالات علمی پژوهشی و یا ترویجی نوشته و به چاپ برسانند.

سوالات متداول دانشجویان در رابطه با استعلام موضوع پایان نامه:

سوال: دانشجویان ارشد چگونه از جدید بودن موضوع پایان‌نامه خود مطلع شوند؟

پاسخ:  با توجه به توضیحات متن مقاله، دانشجویان باید موضوع پایان نامه خود را از ایرانداک استعلام کنید.

سوال: نحوه استعلام عنوان پایان نامه و رساله از سایت ایرانداک چگونه است؟

پاسخ:  دانشجویان باید عضو این سامانه بوده تا امکان ثبت اطلاعات را داشته باشند. همچنین راهنمای تصویری نحوه استعلام موضوع پایان نامه ارشد و دکتری موجود است.

سوال: سایت استعلام موضوع پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری چیست؟

پاسخ:  برای استعلام عنوان پایان نامه خود به سایت ایرانداک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن