ابلاغ مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور توسط رئیسجمهور

با ابلاغ مصوبهای جدید از سوی دکتر مسعود پزشکیان رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها مشخص شد.
به گزارش ایزی تست، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «الحاق یک تبصره به ماده واحده اصلاح و تکمیل مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۹۱۵ مورخ ۱۹/۰۱/۱۴۰۴ شورای عالی انقلاب به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:
مصوبه «الحاق یک تبصره به ماده واحده اصلاح و تکمیل مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۹۱۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
«ماده واحده- یک تبصره به ذیل بند (۲) ماده واحده اصلاح و تکمیل مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسه ۹۱۳ مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل؛ الحاق و اضافه میگردد:
«تبصره –
الف- در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴؛ برای همه متقاضیان ورود به آموزش عالی؛ سابقه تحصیلی پایه یازدهم با تأثیر مثبت و پایه دوازدهم با تأثیر قطعی بر اساس نتایج آزمونهای نهایی دروس مصوب جلسه ۱۰۵۳ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۰۴ شورای عالی آموزش و پرورش و جلسه ۴۰ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ میشود و سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای همه متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی؛ ۶۰ درصد میباشد.
در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵؛ دروس عمومی و تخصصی پایه یازدهم و دوازدهم بر اساس نتایج آزمونهای نهایی دروس مصوب جلسه ۱۰۵۳ مورخ ۰۴/۱۲/۱۴۰۳ شورای عالی آموزش و پرورش و جلسه ۴۰ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، مبنای تشکیل سابقه تحصیلی برای همه متقاضیان ورود به آموزش عالی میباشد و سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای همه متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی؛ ۶۰ درصد با تأثیر قطعی میباشد.
در آزمون سراسری ۱۴۰۶ و بعد از آن؛ دروس عمومی و تخصصی پایههای یازدهم و دوازدهم براساس نتایج آزمونهای نهایی دروس پایه یازدهم مصوب جلسه ۱۰۳۱ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۳شورای عالی آموزش و پرورش و جلسه ۳۸ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ شورای سنجش و پذیرش دانشجو و دروس پایه دوازدهم مصوب جلسه ۱۰۵۳ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۰۴ شورای عالی آموزش و پرورش و جلسه ۴۰ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنای تشکیل سابقه تحصیلی برای همه متقاضیان ورود به آموزش عالی میباشد و سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای همه متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی با تأثیر قطعی ۶۰ درصد میباشد».
خلاصه ای از آنچه گذشت تا مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ امروز به تصویب ریاست جمهوری برسد را می توان در اخبار زیر خلاصه کرد:
به گزارش خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۴، با وجود گذشت سه سال از آغاز اجرای مصوبه جدید کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنان هر سال شاهد تغییرات و ابهامات تازهای در مسیر برگزاری آزمون سراسری و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی هستیم؛ تغییراتی که نهتنها به کاهش استرس داوطلبان کمکی نکرده، بلکه موجب آشفتگی ذهنی و بیاعتمادی گسترده میان دانشآموزان، معلمان و خانوادهها شده است.
در حالی که هدف اصلی از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور، «کاهش استرس و فشار آزمون» عنوان شده بود، اما بر اساس شواهد، شرایط به مراتب پیچیدهتر شده است. در تازهترین نمونه، اظهارات دبیر این شورا درباره تغییر نحوه برگزاری امتحانات نهایی پایه یازدهم بار دیگر فضای آموزشی کشور را ملتهب کرد.
تغییر ناگهانی در میانه راه
بر اساس مصوبه پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعیین دروس نهایی پایه یازدهم و دوازدهم به شورای عالی آموزش و پرورش تفویض شده بود. این شورا نیز پس از برگزاری جلسات تخصصی، در اسفندماه ۱۴۰۳، ۶ درس از پایه یازدهم را به عنوان دروس نهایی مؤثر در کنکور ۱۴۰۴ اعلام و به مدارس سراسر کشور ابلاغ کرد.
با این حال، تنها چند هفته مانده به برگزاری امتحانات نهایی، «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که تمام دروس پایه یازدهم باید به صورت نهایی برگزار شوند. این اظهارنظر که خلاف مصوبه اعلامشده شورای عالی آموزش و پرورش است، موجی از نگرانی و اعتراض را در میان دانشآموزان، معلمان و اولیا به دنبال داشت.
خسروپناه در سخنان خود تأکید کرد که برای کنکور ۱۴۰۴، نمرات دروس نهایی پایه یازدهم تنها تأثیر مثبت خواهند داشت و برای داوطلبانی که نمرات خوبی کسب نکردهاند، تأثیر منفی لحاظ نخواهد شد.
با این حال، بسیاری از کارشناسان آموزشی این اظهارات را متناقض با روند اطلاعرسانی قبلی دانسته و از آن به عنوان نمونهای از سیاستگذاریهای ناپایدار یاد میکنند.
اعتراض مدیران مدارس و نمایندگان آموزشی
«فاطمه آگاهی» نماینده مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش، با انتقاد از این تصمیمات متناقض، گفت: بیثباتی در تصمیمگیریهای کلان آموزشی، آرامش روانی دانشآموزان را از بین برده و باعث ایجاد اضطراب و بیاعتمادی در سطح جامعه شده است.
وی افزود: دانشآموزان، معلمان و خانوادهها، براساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برنامهریزی درسی کردهاند و حتی تعطیلات نوروز را برای آمادهسازی دروس تعیینشده سپری کردند. حال با اظهارنظرهای تازه و بدون اطلاعرسانی رسمی، این برنامهریزیها دچار اختلال شدهاند.
همچنین «احسان عظیمی راد» سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: طبق مصوبات تصویب شده شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای کنکور سال ۱۴۰۴ تنها دروس نهایی پایه دوازدهم با تأثیر قطعی ۶۰ درصد لحاظ میشود و برای پایه یازدهم، صرفاً تأثیر مثبت اعمال خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اتخاذ شده تا حدودی جبرانکننده اشتباهات خود در اثرات مصوبه تأثیر قطعی معدل بوده است، یادآور شد: تصمیم تاریخی اتخاذ شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور قطعاً نتایج خوشایندی خواهد داشت؛ امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سال ۱۴۰۵ نیز بر روی مثبت ماندن پایه یازدهم در این زمینه به اجماع کلی برسد.
تبعات برای دانشآموزان و داوطلبان کنکور
تصمیمات چندگانه و تغییرات ناگهانی در شیوهنامههای آموزشی، نهتنها برنامهریزی تحصیلی دانشآموزان را مختل میکند، بلکه اعتماد عمومی به نهادهای آموزشی را نیز خدشهدار میسازد. در حالی که داوطلبان کنکور نیازمند آرامش و تمرکز برای مواجهه با یکی از مهمترین مراحل تحصیلی خود هستند، تغییرات پیدرپی و اعلام دیرهنگام تصمیمات تنها بر حجم اضطراب و بلاتکلیفی آنان میافزاید.
علیرضا کربلایی؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم درباره امتحانات نهایی پایه یازدهم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم را به شورای عالی آموزش و پرورش تفویض کرده بود، شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آخرین روزهای سال عطف به ماسبق شدن امتحانات نهایی پایه یازدهم را لغو کرد اما مجدد ۱۰ فروردین در جلسه اضطراری این موضوع را مصوب کردند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارجاع دادند و در اینجا شورا گفت تمام دروس پایه یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند.
وی افزود: در کنکور ۱۴۰۴ برای دانشآموزان پایه دوازدهم امسال و پشت کنکوریها، سابقه پایه یازدهم مثبت است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: برای کنکور ۱۴۰۵ مصوب شد که در پایههای یازدهم و دوازدهم، همه دروس امتحان نهایی داشته باشند، این اقدام باعث خدشه به اعتماد به شورای عالی آموزش و پرورش شد چون اسفندماه اعلام کردیم که یازدهمیها باید ۶ درس را امتحان بدهند و جدول دروس را اعلام کردیم حتی این موضوع مصوب شد و نامه آن با امضای رئیس جمهور ابلاغ شد اما هم اکنون و در آخر فروردینماه میگوییم در پایه یازدهم تمام دروس امتحان نهایی دارند و نه ۶ درس و دانشآموزان باید در این فرصت کوتاه دروسی را که تصور میکردند امتحان نهایی ندارند، مطالعه عمیق کنند.
وی تأکید کرد: دانشآموزی که امسال پایه یازدهم است، باید در امتحانات نهایی خرداد تمام دروس را امتحان بدهد این دروس برای رشته ریاضی ۱۲ درس، رشته انسانی و تجربی ۱۱ درس است.
کربلایی گفت: روز دوشنبه شورای عالی آموزش و پرورش جلسه دارد و این موضوع بررسی خواهد شد. چون ما یک سری عضو مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش داریم، مثل آقای حدادعادل و میخواهیم پرسوجویی کنیم که در آن جلسه چه گذشت که به اینجا ختم شد؟ چه اتفاقی افتاد که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را نقض کردند؟
امتحان نهایی تمام دروس در خرداد
وی هشدار داد: دانشآموزانی که پایه یازدهم هستند، آماده باشید که همه دروس را امتحان نهایی بدهید. البته در این وضعیت، دانشآموزان و والدین حق دارند که به مسئولان بیاعتماد شوند، چون هر بار یک تصمیمگیری جدید شده و به آنها ابلاغ میشود. اگر قرار بود تمام دروس امتحان نهایی داشته باشند، شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر آن را به شورای عالی آموزش و پرورش تفویض نمیکرد و همان بهمنماه اعلام میکرد که تمام دروس نهایی است.
کربلایی در پایان تصریح کرد: نقض مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، باعث سردرگمی دانشآموزان و حتی معلمان شده است. اگر حس بیاعتمادی بین دانشآموزان و خانوادهها رسوخ پیدا کند، از لحاظ تربیتی و آموزشی نمیتوانند به آموزش و پرورش اعتماد کنند.