شیوه جدید کنکور به نفع کدام دهک‌ های اقتصادی است؟

داوطلبان دهک‌ های اقتصادی بالاتر براساس آمار، سهم بیشتری از قبولی کنکور در سال‌ های گذشته داشتند؛ کنکور ۱۴۰۲ به شیوه جدید برگزار شد و درصد بالایی از نتیجه کنکور سهم معدل دبیرستان بود؛ به روایت آمار، شیوه جدید کنکور در میزان قبولی داوطلبان دهک‌ های مختلف تأثیر دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آمار قبول شدگان کنکور در سال‌های گذشته نشان می‌داد که ۳ دهک اقتصادی بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد رتبه زیر ۳ هزار کنکور بودند یعنی پردرآمدها سهم بیشتری در قبولی رشته و دانشگاه دلخواهشان داشتند.

این مسأله در مقایسه آماری استان‌های کشور هم وجود داشت به طوریکه دانش آموزان دارای معدل ۱۹ و ۲۰ در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان درصد کمی از قبولی‌های رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را داشتند.

البته در حال حاضر رقابت داوطلبان در کنکور سراسری فقط برای دسترسی به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های کشور است و ۸۵ درصد صندلی‌های دانشگاه به صورت بدون آزمون و بدون وجود رقابت میان داوطلبان پر می‌شود، اما همین ۱۵ درصد رقابت حساسی برای کسب صندلی در رشته و دانشگاه‌های دلخواه خود دارند که این مسأله سبب شده تا حساسیت کنکور نخوابد از این رو شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته مصوبه جدیدی را ابلاغ کرد که براساس این مصوبه کنکور دو بار در سال و با سهم بالای نمرات امتحانات نهایی برگزار شود که به روایت آمار، این روش جدید در میزان قبولی دهک‌های مختلف تاثیر داشته است.

در نمودارهای زیر مقایسه تناسب استان‌ها در کسب معدل کتبی برتر و کسب رتبه برتر کنکور در مجموع رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی در سال ۱۴۰۰ نشان داده شده است که نشان می‌دهد داوطلبان هر استان در صورت در نظر گرفتن نمره آزمون چقدر قبولی در کنکور دارند و در صورت در نظر گرفتن معدل نهایی چه تعداد قبولی خواهند داشت.

مقایسه تناسب استان‌ها در کسب معدل کتبی برتر و کسب رتبه برتر کنکور -بخش اولمقایسه تناسب استان‌ها در کسب معدل کتبی برتر و کسب رتبه برتر کنکور-بخش دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن