شرط تصویب رشته های جدید در مقطع کارشناسی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: دفتر برنامه ریزی آموزش عالی بازنگری کلیه رشته‌های موجود و تصویب رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی را منوط به پیش بینی دروس مهارتی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم، رضا نقی‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: در جدول شاخص‌های برنامه هفتم توسعه بر ضرورت تحقق پوشش ۴۰ درصدی آموزش با محوریت ارتقا توان مهارتی و اشتغال‌پذیری دانشجویان تأکید شده است.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که معاونت آموزشی و دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم انجام دادند محدوده پوشش آموزش مهارت افزا و ارتقادهنده توان اشتغال‌پذیری به کلیه دانشجویان کشور توسعه‌یافته است.

نقی‌زاده افزود: برای اجرای این تکلیف قانونی، بایستی سهم دانشگاه‌های مهارتی مشخص و برنامه‌های درسی اصلاح شده با رویکرد افزایش توان مهارتی و اشتغال تدوین شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی از تشکیل یک کارگروه در معاونت آموزشی وزارت علوم برای پیشبرد اقدامات برای اجرای این هدف خبر داد تا کار در سطح ملی و باقدرت پیگیری شود.

پوشش شاخص ۴۰ درصدی در دوره های کارشناسی با اجرای دروس مهارتی، اشتغال پذیری

وی همچنین بر اهمیت تدوین دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری برای تحقق این شاخص برنامه هفتم خبر داد و گفت: شاخص ۴۰ درصدی با اجرای مناسب دروس مهارتی، اشتغالی‌پذیری در دوره‌های کارشناسی دست‌یافتنی است.

وی اظهار داشت: دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی بازنگری کلیه رشته‌های موجود و تصویب رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی را منوط به پیش‌بینی دروس مهارتی اشتغال‌پذیری مشتمل بر دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی نموده است. البته رشته‌های تحصیلی مختلف بنابر ضرورت تعدادی از این دروس را خواهند داشت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی از تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مرتبط با تبصره ۲ ماده ۹۵ خبر داد و تأکید کرد: همراهی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در اجرای مناسب این آیین‌نامه و افزایش توان مهارتی دانشجویان به‌واسطه یادگیری در محیط کار دارای اهمیت زیادی است.

لازم به ذکر است؛ در ماده ۹۳ و ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت بر آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها تأکید شده و آموزش مهارتی از اولویت‌های برنامه ارائه شده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی نیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن