شرایط دریافت وام دانشجویی چگونه است؟

شرایط عمومی و اختصاصی دریافت وام دانشجویی وام های دانشجویی چیست و شرایط دریافت وام دانشجویی چگونه است؟

به گزارش خبرگزاری فارس، صندوق رفاه دانشجویان در سال همانند سال‌های گذشته برای تامین بخشی از هزینه‌های دانشجویان در مقاطع تحصیلی تسهیلات و وام‌هایی در نظر گرفته است. داوطلبانی که تمامی شرایط دریافت وام دانشجویی را دارند، می‌توانند با مراجعه به نشانی صندوق رفاه دانشجویی مراحل ثبت نام درخواست وام را تکمیل کنند.

صندوق رفاه دانشجویان که زیر نظر وزارت علوم است، هرساله وام‌هایی نظیر وام تحصیلی، وام مسکن، وام ازدواج و… به دانشجویانی که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تحصیل می‌کنند، پرداخت می‌کند. البته در نظر داشته باشید که برخی از این وام‌ها تنها به دوره‌های خاصی تعلق می‌گیرد. داوطلبان برای دریافت وام دانشجویی باید ابتدا از شرایط دریافت وام دانشجویی اطلاع داشته باشند.

دارا بودن شرایط عمومی برای تمامی دانشجویان الزامی است، اما در برخی مواقع بعضی از دانشگاه‌ها برای پرداخت وام به دانشجویان علاوه بر شرایط آموزشی، شرایط خاص دیگری هم در نظر می‌گیرند. بنابراین بهتر است از تمامی اطلاعیه‌های مربوط به دریافت وام و تسهیلات مطلع باشید و سپس برای ثبت نام وام دانشجویی اقدام کنید. در ادامه شرایط دریافت وام دانشجویی برای همه داوطلبان دانشگاه‌ها در تمامی دوره‌های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان شرح داده شده است.شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی

شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی

دانشجویان برای دریافت وام دانشجویی باید تمامی شرایط عمومی که توسط معاونت امور دانشجویان در آیین نامه ذکر شده است را مطالعه کرده و در صورت داشتن تمامی شرایط از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
شرایط دریافت وام دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

۱) اعتقاد به اصول دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی معرفی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۲) دارا بودن اولویت نیاز مالی (به تشخیص معاونت محترم دانشجویی).

۳) دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی.

۴) عدم استفاده از بورس تحصیلی، کمک و یا وام موسسات دیگر.

۵) عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می‌باشد (به استثنای کار دانشجویی).

۶) سپردن سند تعهد با ضامن معتبر.

تمامی دانشجویان از مقطع کارشناسی تا دکتری می‌توانند از تسهیلات و وام‌های صندوق رفاه دانشجویی استفاده کنند.شرایط آموزشی دریافت وام دانشجویی تمامی دوره‌ها

شرایط آموزشی دریافت وام دانشجویی تمامی دوره‌ها

دانشجویان برای درخواست وام دانشجویی باید شرایط آموزشی دریافت وام را داشته باشند و سپس نسبت به ثبت نام برای وام‌ها و تسهیلات دانشجویی اقدام کنند. شرایط دریافت وام دانشجویی برای دوره‌های روزانه و غیر روزانه به شرح زیر است:

۱) تمام وقت بودن دوره آموزشی

دوره آموزشی برای دانشجویانی تمام وقت محسوب می‌شود که حداقل تعداد واحد مورد نیاز را طبق مقررات آموزشی اخذ کرده باشند. اگر دانشجویی در نیمسال آخری تحصیل خود باشد، اخذ نصف حداقل تعداد واحد الزامی کفایت می‌کند.

۲) اشتغال به تحصیل در سنوات تحصیلی مجاز برای استفاده از وام صندوق رفاه بدین شرح است:

کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی (۴ نیمسال)

کارشناسی پیوسته حداکثر ۴ سال تحصیلی (۸ نیمسال)

کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی (۴ نیمسال)

کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر ۶ سال تحصیلی (۱۲ نیمسال)

دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر ۴ سال تحصیلی (۸ نیمسال)

تبصره ۱ – مرخصی تحصیلی مجاز تایید شده توسط دانشگاه، جزو دوره تحصیلی دانشجو محاسبه نمی‌شود.

تبصره ۲ – در موارد استثنایی با تایید معاون دانشجویی دانشگاه، یک نیمسال به مدت وام‌ها اضافه می‌شود.

تبصره ۳ – در صورت‌ عدم استفاده از وام دانشجویی توسط دانشجو، مدت مذکور جز سنوات تحصیلی وی محسوب خواهد شد و از باقی مانده مدت دوره می‌تواند استفاده کنند.

بسیاری از دانشجویانی که در زمان تحصیل برای اجاره مسکن، تغذیه و پرداخت شهریه در دانشگاه‌های شهریه‌پرداز با مشکل مالی مواجه می‌شوند، می‌توانند با مطالعه مقاله زیر و اطلاع از انواع وام‌های دانشجویی و مبالغ این وام‌ها، در زمان تحصیل اقدام به دریافت وام دانشجویی کنند.شرایط اختصاصی دریافت وام دانشجویی دوره روزانه

شرایط اختصاصی دریافت وام دانشجویی دوره روزانه

مشروط نبودن دانشجو در دو نیم سال قبل در دوره‌های روزانه، تنها شرط اختصاصی برای گرفتن وام دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ می‌باشد و این دانشجویان از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویی می‌توانند مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند. اما برای این شرط هم چند تبصره در نظر گرفته شده است، که دانشجویان بتوانند از وام دانشجویی استفاده کنند که در زیر شرح داده شده است.

تبصره ۱ – دانشجویان ورودی جدید در نیمسال اول و دوم تحصیلی، بدون احتساب معدل می‌توانند از وام دانشجویی بهره ببرند.

تبصره ۲ – دانشجویانی که در یک نیمسال مشروط تحصیلی اعلام شوند، می‌توانند حداکثر از نصف وام تحصیلی استفاده نمایند. این دسته از دانشجویان وام مسکن و حق اولاد خود را می‌توانند به صورت کامل دریافت کنند.

تبصره ۳ – دانشجویانی که دو نیمسال متوالی مشروط شوند از دریافت هرگونه وام در نیمسال بعد از مشروطی، محروم است.

تبصره ۴ – در صورت تشخیص کمیسیون موارد خاص یا شورای آموزش دانشگاه مبنی بر بلامانع بودن ادامه تحصیل دانشجو، پرداخت وام تحصیلی و مسکن نیز بلامانع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن