۲ هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد

وزیر علوم گفت: پارسال حدود ۲ هزار رشتهای که استانداردهای آموزش عالی در آنها رعایت نشده بود حذف و تعداد محدودی رشته به دانشگاهها اضافه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما با پیگیریهایی که انجام دادیم در برنامه توسعه هفتم یک حکمی در خصوص مهارت محور کردن آموزش آمد و یک حکمی هم در خصوص آمایش آموزش عالی آمده است که به گونهای برنامهریزی شود، که رشتههایی که در دانشگاهها تدریس میشود بحث مرتبط بودنش با نیازهای جامعه رعایت شود.
علت حذف و یا متمرکز شدن رشته ها در چند دانشگاه چیست؟
وی افزود: چون اصل سیام قانون اساسی میگوید که آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی یعنی ما آنجایی که از بودجه عمومی دولت هزینه میکنیم. باید بر اساس نیازهای جامعه باشد خوب ما بررسی که انجام دادیم، برخی از رشتهها داوطلب نداشت یا به عنوان مثال ۱۰ تا دانشجوی ارشد برای آن کد رشته میخواستیم یک دانشجو میآمد یا دوتا میآمد برگزاری یک کلاس با یک دانشجو باعث میشود که شما آنجا باید حقوق استاد بدهی حق التدریس بدهی، شرایط هزینه بکنی برای دولت گران تمام میشد طبیعی است که شما باید هماهنگ کنید این رشته متمرکز شود و در چند دانشگاه و یا اگر در یک استانی این رشته در چند دانشگاه وجود داشت.
وزیر علوم تاکید کرد: یکی از دانشگاههایی که تعداد دانشجویان و داوطلبان بیشتری میرفتند آنجا و پذیرفته میشدند آن رشته محل را حفظ کنید آن رشتهها که دانشجو نداشت و یا دانشجو به تعداد محدودی قبول میشد این کارهای رشتههای موازی را جمع کنید خوشبختانه تعداد قابل توجهی از این رشتهها یا رشتههایی که استانداردهای آموزش عالی در آنها رعایت نمیشد به عنوان مثال شما وقتی که یک دانشگاهی مقطع دکترا در آن تدریس میشود، قانون ما میگوید که باید یک تعدادی مشخص استاد تمام داشته باشد یک تعداد مشخصی دانشیار داشته باشد با رتبه علمی دانشیار و یک تعدادی استاد یار برای مقطع کارشناسی ارشد متفاوت از مقطع دکترا است. برای مقطع کارشناسی هم متفاوت است وقتی در برخی از رشتهها بررسی کردند دیدند که این رشتهها وجود دارد مقطع دکترا یا ارشد در حالی که استاندارد نسبت استاد به دانشجو رعایت نشده یا امکانات و زیرساختهای آن وجود ندارد.
وی تاکید کرد: پارسال یک چیزی حدود در نهایت فکر میکنم حدود ۲۰۰۰ تا رشته امسال هم هنوز نهایی نشده است، ما الان یک مقدار سختگیری میکنیم سختگیری هم به این خاطر که هر رشته جدیدی که میخواهیم در شورای گسترش آموزش عالی مصوب شود آن دانشگاهی که متقاضی است را بهش میگوییم که بایستی پیوست اشتغال هم ضمیمه کنید، یعنی برنامهتان مشخص شود که این رشته میخواهد تاسیس شود، دانشجوهای این رشته شغل آیندهشان چیست کجا به این تخصص لازم دارند و اعضای شورای گسترش آموزش عالی که از افراد صاحب مکتب و صاحب نظر هستند و از بزرگان علمی کشور هستند این بسته اشتغال و پیوست اشتغال را هم لحاظ میکنند، استانداردهای استاد را و فضای فیزیکی و آزمایشگاهی را لحاظ میکنند و بعد مجوز رشته را میدهند.
از تسهیل و تعجیل در ساخت خوابگاههای دانشجویی چه خبر؟
زلفیگل تاکید کرد: ما حدود ۳۲۰۰ واحد داریم که اینها پیشرفتهای فیزیکی قابل توجهی داشتهاند از محل اعتبارات قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم اعتباراتی در اختیار وزارت علوم قرار گرفت در سال ۱۴۰۲ که آنها را به دانشگاههایی که پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند و در ساخت خوابگاههای متاهلی اختصاص داده شد اگرچه در حد نیاز آنها نبود، اما پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۳۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی افتتاح شود و تعداد خوابگاه متاهلی که الان داریم ۱۳۵۰ واحد است قبل از دولت رئیسی هزار واحد بوده در این دو سال و نیم گذشته ۳۵۰ واحد تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده و افتتاح شده ۳۲۰۰ واحد هم الان در حال ساخت است که تلاش ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد حدود ۲۶۰۰ واحد هم کلنگ زنی شده و مقدماتش مهیا شده که از همین آغاز سال ۱۴۰۳ عملیات احداثشان آغاز میشود برخی از دانشگاهها هم ابتکارات جالبی را به خرج دادهاند مولدسازی انجام دادهاند.
وی افزود: یعنی املاکی را که در داخل شهر داشتند که ارزش تجاری و مسکونی داشته و با تغییر کاربری میتوانستند ارزش آن را افزایش بدهند این کار را انجام دادهاند و مجوز فروش آنها را از مولدسازی گرفتهاند و اعتباراتی که از این محل در اختیارشان است را برای ساخت خوابگاههای متاهلی استفاده میکنند به عنوان مصداق اگر بخواهم خدمت شما عرض کنم دانشگاه تهران ۵۰۰ واحد را با استفاده از مولدسازی در حال احداث دارد جالب است. که مجتمع خوابگاهی که در داخل شهر داشتند ۱۰۰ واحدی بود آن را به فروش رساندند، با مجوزی که اخذ کردند با حدود ۵۰ درصد آن اعتبار دارند واحد میسازند به همین دلیل یکی از سیاستهای وزارت علوم بحث مولدسازی است دانشگاه یزد به عنوان یک مصداق دیگر از طریق مولدسازی اعتبار لازم را برای ساخت هزار واحد جذب کردند و به دست آوردند که پیش بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ از آن هزار واحدی که از طریق مولدسازی میخواهند احداث کنند ۵۰۰ واحد آن به بهرهبرداری برسد.