اضافه شدن دو سطح مختلف به دروس مقطع کارشناسی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: معاونت آموزشی دو سطح دروس در برنامه درسی مقطع کارشناسی لحاظ کرده است. دو سطح دروس اضافه شده مقطع کارشناسی شامل ۳ تا ۱۵ واحد مختلف مهارتی – اشتغال پذیری و آمایشی – ماموریتی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از ایسکانیوز ، رضا نقی زاده  درباره تاثیر روش‌های نوین آموزشی در ارتقای کیفیت آموزش عالی اظهار کرد: طرح تحولی برنامه‌ درسی با تعریف چند محور کلیدی در وزارت علوم تصویب شد. یکی از این محورها در مورد شایستگی‌های مورد نیاز دانشجو برای دروس مختلف هر رشته تحصیلی است.

وی افزود: شایستگی‌های مورد نیاز دانشجو موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که یک برنامه درسی از شایستگی‌هایی که یک دانشجو باید اخذ کند، آغاز می‌شود. شایستگی‌ها به دو دسته عمومی و مهارتی تقسیم می‌شوند. توجه به این موضوع به صورت جدی آغاز خواهد شد.

نقی زاده خاطرنشان کرد: اقداماتی در زمینه بازنگری و تدوین دروس انجام شده است. در گام نخست، جامعه‌های مخاطب شامل دانشجویان، دانش‌آموختگان، اعضای هیئت علمی و صنایع را شناسایی کرده و از آن‌ها برای هر برنامه درسی مورد بازنگری، نظرسنجی انجام دادیم. از این افراد پرسیده شد که برنامه‌های درسی‌ چه در سطح رشته و چه در سطح دروس چه وضعیتی دارند؟ نظرات مثبت و منفی جامعه مخاطب گرفته شده و در برنامه‌های درسی اعمال می‌شود.

دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری اضافه شده به مقطع کارشناسی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: اقدام دیگری که پس از مطالعات علمی انجام شده، این است که دو سطح در دروس مقطع کارشناسی اضافه شده است. نخست دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری که سه تا ۱۵ واحد با توجه به رشته در کنار دروس پایه، عمومی و تخصصی پیش‌بینی شده است که شامل دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی است. جامعه‌های مخاطب در نظرسنجی‌ها تاکید بسیار بر دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری داشتند. به طوری که برخی معتقد بودند این دروس مهم‌تر از دروس تخصصی رشته‌ است.

اختیار دانشگاه ها برای تعیین دروس واحدهای آمایشی-ماموریتی

وی تاکید کرد: یکی دیگر از طرح‌ها شامل پیش‌بینی سه تا ۱۵ واحد آمایشی-ماموریتی در برنامه درسی است. در این برنامه به همه دانشگاه‌ها اختیار داده شده است که بر اساس ماموریتشان برای این دروس سرفصل تعیین کنند. هدف از این طرح، حل مشکلات منطقه توسط دانشگاه‌ها است. اگر وزارت علوم بتواند برنامه‌های گفته شده را به خوبی اجرا کند، کیفیت برنامه‌های درسی ۲ تا ۴ سال آینده ارتقا پیدا خواهد کرد.

نقی زاده بیان کرد: گسترش آموزش تعاملی در دانشگاه‌ها با توجه به تغییرات آموزشی در دانشگاه‌های دنیا درحال انجام است، در جلسه ۹۶۶ شورای عالی برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به تغییراتی که در مسائلی مانند هوش مصنوعی، آموزش ترکیبی و استفاده از ابزارهای نوین که امکان آموزش تعاملی را افزایش می‌دهد، کارگروه ویژه هوش مصنوعی در وزارت علوم تشکیل شد. این کارگروه به موضوع افزایش ضریب تعاملی و کیفیت یادگیری دانشجویان از طریق فناوری نوین می‌پردازد. سیاست‌های این طرح تعیین شده و شیوه‌نامه آن در حال تدوین است. شیوه‌نامه جدید یک ماه دیگر ابلاغ می‌شود که تاثیر مهمی در آموزش تعاملی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن