پاسخ به سؤالات متداول دانشجویان درباره لغو تعهد آموزش رایگان

دانشجویان در برخی از رشته‌ها موظف هستند در قبال تحصیل رایگان به ازای سال‌های تحصیل به کشور خدمت کنند؛ در این قسمت به سؤالات پرتکرار دانشجویان درباره نحوه لغو تعهد آموزش رایگان پاسخ می‌دهیم.

گربه گزارش خبرگزاری فارس، طبق قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افرادی که در دانشگاه‌های دولتی روزانه که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند تحصیل می‌کنند، مکلف هستند به ازای سال‌های تحصیل، به کشور خدمت کنند. این نوع تعهدها به دلیل استفاده از خدمات رایگان دولتی در دانشگاه صورت می‌گیرد.

لغو تعهد آموزش رایگان

تعداد سال‌های خدمت در گواهی موقت، ذکر شده است. مدت تعهد خدمت آموزش رایگان، به نوع سهمیه پذیرفته‌شده در آزمون سراسری بستگی دارد. به‌عنوان‌ مثال، در برخی از رشته‌ها مثل پزشکی، متقاضی موظف است در قبال تحصیل، به میزان حداکثر سه برابر مدت زمان تحصیل، خدمت کند.

سوال: چگونه پرداخت خود را انجام دهم؟

پس از تأیید و تعیین مبلغ در سامانه از سمت کارشناس دانشگاه، روی کد پیگیری درخواست خود در کارتابل کلیک کنید؛ در انتهای صفحه باز شده، روی پرداخت کلیک کرده و به درگاه بانکی وصل شوید.

سوال: من درخواست خود را ثبت کرده‌ام اما گزینه پرداخت برایم فعال نشد؟

پس از ثبت درخواست، درخواست شما ابتدا بایستی توسط دانشگاه بررسی و تأیید شود تا گزینه پرداخت برایتان فعال شده و بتوانید به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهید.

سوال: درخواست خود را ثبت کرده‌ام. درخواستم نیاز به ویرایش دارد اما ویرایش اعمال نمی‌شود؟

با دانشگاه تماس بگیرید تا گزینه نیاز به بازبینی را برای شما فعال کنند. در آن صورت امکان ویرایش برای شما فراهم خواهد شد. پس از آن روی کد پیگیری آبی رنگ درخواست ثبت شده خود کلیک کنید. اصلاحات را روی همان درخواست ثبت شده انجام دهید و در انتها گزینه بروزرسانی (ثبت) را کلیک کنید. درخواست جدیدی ثبت نکنید. (دقت داشته باشید گزینه‌هایی مثل رشته، گرایش، تاریخ و… امکان ویرایش پس از ثبت درخواست ندارند بنابراین در چنین مواردی دانشگاه باید درخواست را عدم تایید کند تا درخواست جدیدی ثبت کنید).

سوال: چرا گزینه لغو تعهد در قسمت خدمات برای من فعال نیست؟

به قسمت ویرایش پروفایل رفته و در مرحله سوم مقاطع تحصیلی خود را اصلاح، حذف یا اضافه کنید و تا مرحله آخر پیش بروید تا ثبت شود. دقت داشته باشید لغو تعهد دانشجویان وزارت بهداشت از طریق این سامانه انجام نمی‌گیرد. همچنین دانشجویان دوره شبانه، غیر انتفاعی، مجازی و آزاد نیاز به لغو تعهد ندارند. وضعیت تحصیلی خود را نیز چک کنید (در پروفایلتان) که باید فارغ التحصیل، انصرافی و یا اخراجی باشید.

سوال: چگونه لغو تعهد انجام دهم؟ (آزادسازی مدرک)

لطفاً ثبت‌نام خود را تا مرحله آخر تکمیل کنید. سپس از منوی خدمات قسمت اداره کل دانشجویان داخل برای لغو تعهد اقدام کنید. دقت داشته باشید لغو تعهد دانشجویان وزارت بهداشت از طریق این سامانه انجام نمی‌گیرد. همچنین دانشجویان دوره شبانه، غیر انتفاعی، مجازی و آزاد نیاز به لغو تعهد ندارند. وضعیت تحصیلی خود را نیز چک کنید (در پروفایلتان) که باید دانش آموخته، انصرافی و یا اخراجی باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن