تعیین تکلیف افزایش ظرفیت گروه علوم پزشکی در برنامه هفتم توسعه

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به هدف گذاری افزایش ظرفیت پذیرش در گروه علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت براساس لایحه برنامه هفتم توسعه نمی تواند ۲۵ درصد سالانه افزایش ظرفیت دهد.

به گزارش خبر گزاری مهر در گفتگو با دکتر غلامرضا حسن زاده، وی گفت: برای هدف گذاری برای افزایش ظرفیت نیروی انسانی در وزارت بهداشت، ما بارها گفته ایم و تاکید کرده ایم که برای آنچه که توان وزارت بهداشت و نیاز کشور است برنامه ریزی کرده ایم.

افزایش ظرفیت ۲۵ درصدی گروه علوم پزشکی در برنامه هفتم توسعه

وی افزود: گاهی ممکن است آمار و ارقام به گونه‌ای باشد که به وزارت بهداشت اعلام کنند باید بیش از آنچه که وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده، افزایش ظرفیت پذیرش صورت گیرد که در اینجا ما می‌توانیم از ظرفیت مردمی سازی آموزش پزشکی استفاده کنیم تا بتوانیم در بخش‌هایی که از نظر اقتصادی هزینه بر است از ظرفیت مردم استفاده کنیم و ظرفیت را افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی درباره ۲۵ درصد افزایش ظرفیت پذیرش گفت: وزارت بهداشت بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه نمی‌تواند بیش از میزان اعلامی ۲۵ درصد سالانه افزایش ظرفیت دهد.

وی گفت: در حال حاضر هم مساله ما در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که وقتی افزایش ظرفیت صورت می‌گیرد ولی امکانات و پول داده نمی‌شود، صدای اعتراض اعضای هیأت علمی و دانشجویان در می‌آید، زیرا امکانات فرسوده است و پاسخگو نیست. از همین رو باید یک فکری کنیم بدون اینکه فشار زیادی به سیستم دولتی وارد بشود بتوانیم افزایش ظرفیت را مدیریت کنیم.

 میزان افزایش ظرفیت گروه علوم پزشکی قانونی است نه سلیقه ای

حسن زاده افزود: به هر حال ممکن است با هر تغییری، یک اتفاق سلیقه‌ای رخ دهد اما با تصویب میزان افزایش ظرفیت در لایحه برنامه هفتم توسعه، موضوع قانونمند می‌شود.

وی درباره تربیت نیروهای حدا واسط با اولویت پرستاری، پیراپزشکی و مامایی گفت: تدوین آئین نامه‌های مربوط به تربیت نیروهای حدواسط در حال انجام است. نیروی‌های حدواسط یکی از موارد مورد تاکید وزیر بهداشت است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اظهار داشت: ضمن اینکه وزارت بهداشت قصد دارد که موضوع پزشک خانواده را به سلامت خانواده ارتقا دهد یعنی «پزشکی خانواده» فقط پزشک محور نباشد چرا که یک مددکار اجتماعی، یک بهداشتکار، یک پرستار و ماما هم می‌توانند در سلامت خانواده نقش مهمی را داشته باشند و این موضوع به صورت یک بسته کامل دیده می‌شود. بنابراین تمام افرادی که می‌توانند در سلامت خانواده نقش داشته باشند می‌توانند ارتقا پیدا کنند و اگر لازم باشد میزان تربیت نیرو در این بخش افزایش یابد.

وی گفت: آئین نامه توسعه نیروی‌های حدواسط در حال تدوین است و اگر برنامه هفتم توسعه مصوب شود این موضوع اجرایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن