قوانین تغییر رشته و تحصیل همزمان در دانشگاه فرهنگیان

بر اساس قانون امکان تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابه جایی در بین دانشگاه‌ها و بالعکس در بدو ورود و یا در طول تحصیل برای پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «سامانه جامع آزمون سراسری» برای انتخاب کدرشته‌محل‌های دانشگاه فرهنگیان پایان روز گذشته جمعه ۱۸ خرداد ماه  بسته شد و پس آن امکان انتخاب رشته برای این داوطلبان به هیچ وجه وجود ندارد.

متقاضیان می توانستند در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم سال ۱۴۰۳، به درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش مراجعه و با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری و با توجه به رشته محل‌های اعلام شده در دفترچه راهنمای مذکور، نسبت به انتخاب رشته‌محل‌های مورد علاقه خود اقدام کنند.

متقاضیانی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند که در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در اردیبهشت‌ماه سال جاری در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شرکت کرده باشند.

قبولی نهایی داوطلبان در این آزمون براساس نمره کل نهایی شامل نمره آزمون اختصاصی تربیت معلم، نمره آزمون سراسری، سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.

مسئولیت رعایت شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ از سوی همه داوطلبان در مراحل مختلف آزمون دانشگاه فرهنگیان به عهده آنان خواهد بود.

تغییر رشته در دانشگاه فرهنگیان

با توجه به شرایط خاص پذیرش دانشجو متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان، تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابه جایی در بین دانشگاهها و بالعکس در بدو ورود و یا در طول تحصیل ممنوع و تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نخواهد بود.

چنانچه دانشجویی تحت هر شرایطی در دوره کاردانی متوقف شود به علت عدم نیاز به خدمات آنان در آموزش و پرورش، جذب و استخدام آنان امکانپذیر نخواهد بود.

ممنوعیت های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

اشتغال به تحصیل همزمان در هر یک از دوره های تحصیلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و مجازی در زمان ثبت نام، شروع به تحصیل و حین تحصیل مجاز نبوده و تخلف محسوب خواهد شد.

به موجب ماده ۴ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۶۹ مجلس شورای اسلامی، تسلیم گواهینامه یا ریز نمرات و تأییدیه تحصیلی به متعهدین به هر عنوان که متعهد قبل از انجام یا لغو تعهد بتواند از مزایای آن بهره مند شود ممنوع است.

 ادامه تحصیل متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، به استناد مفاد ماده۴ قانون متعهدین خدمت و سایر ضوابط و مقررات مربوط صرفاً در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش، درصورت موافقت با ادامه تحصیل و صدور فرم مربوطه از سوی اداره کل آموزش و پرورش محل خدمت و سپردن تعهد خدمت جدید، امکانپذیرخواهد بود.

با توجه به مفاد ماده ،۶۰ ۶۱ و۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری و ممنوعیت اعطای مأموریت آموزشی، ادامه تحصیل بعد از اشتغال به کار در مدارس، صرفاً در خارج از ساعت اداری موظف، امکانپذیر خواهد بود.

معرفی داوطلب از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به آموزش و پرورش جهت بررسی صلاحیت های عمومی، ارزیابی شایستگی معلمی و همچنین بررسی ویژگی های جسمانی به منزله قبولی در دانشگاه فرهنگیان تلقی نمی شود. در صورت تأیید صلاحیت های افراد معرفی شده از سوی آموزش و پرورش، گزینش نهایی آنان بر اساس نمره کل نهایی (حاصل از آزمون سراسری، آزمون اختصاصی تربیت معلم، سوابق تحصیلی، ارزیابی شایستگی معلمی در هر گروه آزمایشی ) و با در نظر گرفتن اولویت های انتخابی آنان، توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور صورت خواهد گرفت.

ارزیابی شایستگی معلمی و بررسی صلاحیت های عمومی بخشی از شرایط قانونی مراحل آزمون برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان است. لذا ارزیابی شایستگی معلمی و بررسی صلاحیت های عمومی صرفاً در مهلت مقرر مندرج در اطلاعیه های اعلام شده از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور امکانپذیر است.

انجام ارزیابی شایستگی معلمی مجدد و یا تمدید مهلت اعلام شده به هیچ عنوان امکانپذیر نخواهد بود. عدم شرکت در فرایند ارزیابی شایستگی معلمی و بررسی صلاحیت های عمومی، تحت هر شرایطی (بعد از معرفی از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور) به منزله انصراف از رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش تلقی خواهد شد.

چنانچه صلاحیت های عمومی، پس از اعلام نتایج نهایی آزمون مزبور محرز شود، حقی برای داوطلب ایجاد نمی کند. درعین حال در صورت وجود ظرفیت پذیرش در کدرشته محل مربوط، حداکثر تا قبل از شروع نیم سال دوم سال تحصیلی ،۱۴۰۳-۱۴۰۴ امکان اقدام وجود خواهد داشت.

داوطلبانی که صلاحیت های عمومی آنان مورد تأیید آموزش و پرورش قرار نمی گیرد از فرایند گزینش نهایی برای دانشگاه فرهنگیان حذف خواهند شد. هیچ گونه حقی برای آنان جهت پذیرش به صورت دانشجو – معلم ایجاد نمی نماید.

در صورت عدم قبولی داوطلب در پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳ نتایج ارزیابی وی در مرحله ارزیابی شایستگی معلمی، به غیر از ارزیابی بررسی صلاحیت های عمومی (گزینش)، تا پایان زمان اعلام نتایج آزمون سال آتی معتبر خواهد بود و بعبارتی نتیجه آن تا دوسال معتبر است و با ابراز تمایل و رضایت رسمی داوطلب، نتایج مزبور برای آزمون سال ۱۴۰۴ وی ملاک عمل و از تکرار ارزیابی معاف خواهد بود.

محل تحصیل پذیرفته شدگان پس از ثبت نام قطعی، توسط مدیریت امور پردیس های استانی در واحدهای تابعه (مراکز آموزش عالی و یا ساختمان وابسته به پردیس) در سطح استان محل قبولی تعیین خواهد شد.

کلاس هایی که به حدنصاب لازم (حداقل ۱۸ نفر) برای تشکیل در پردیس محل قبولی نرسد، سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان به تشخیص خود نسبت به جابه جایی پذیرفته شدگان درسطح پردیس های کشور اقدام خواهد کرد. پذیرفته شدگان حق هیچ گونه اعتراضی را نخواهند داشت در غیر این صورت قبولی آنان” لغو” خواهد شد.

 قبولی در رشته های دانشگاه فرهنگیان به صورت قطعی تلقی می شود چنانچه در برخی از رشته های خاص دانشگاه های مزبور صلاحیت های عمومی و اختصاصی داوطلب بعداً مورد تأیید قرار بگیرد به دلیل تکمیل بودن ظرفیت پذیرش ها، عدم امکان ایجاد کلاس، به استناد ماده (۱) قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش برای پذیرش در رشته جدید عدم نیاز برای آنان اعلام شده و ترتیب اثر داده نخواهد شد.

عدم ثبت نام در محل قبولی تحت هر شرایطی (حداکثر تا قبل از شروع نیم سال تحصیلی جدید بعد از اعلام قبولی از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور)، به منزله انصراف و استنکاف از تحصیل تلقی شده و قبولی فرد ” لغو” خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن