اجرای طرح “سرای مهارت آموزی دانشجویان(سرمد)” در خوزستان

با هدف اجرایی کردن تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با محوریت اجرای طرح سرای مهارت آموزی دانشجویان(سرمد) و دیگر محورهای قابل همکاری، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای این استان منعقد شد.

به گزارش ایزی تست، به نقل از معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه، به منظور اجرایی نمودن تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ با محوریت اجرای طرح “سرای مهارت آموزی دانشجویان(سرمد)” و دیگر محورهای قابل همکاری، تفاهم‌نامه‌ای در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ بین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان منعقد گردید.

اهداف طرح سرای مهارت آموزی دانشجویان

اهداف کلی این تفاهم‌نامه مشتمل بر ارتقاء سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان با بهره‌گیری از ظرفیت سراها و مجتمع‌های مسکونی دانشجویی، توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در بین دانشجویان دانشگاه با شعار “هر دانشجو یک مهارت”، و توانمند‌سازی دانشجویان دانشگاه در حین تحصیل جهت ورود به بازار کار بعد از دوران تحصیل می‌باشد. استقرار کارگاه‌های مهارت‌آموزی در محل خوابگاه‌ها و مجتمع‌های اسکان دانشجویی تحت عنوان سرای مهارت‌آموزی دانشجویان (سرمد)، تمدید مجوز و پشتیبانی فنی و تخصصی مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، همکاری با دانشگاه در راستای بهره‌برداری دانشجویان از “طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار” و صدور گواهینامه مهارت برای دانشجویان پذیرفته شده در آزمون‌های پایان دوره و آزمون‌های ادواری در قالب این تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.

تعامل دو سیستم آموزشی دانشگاه و  فنی حرفه ای در طرح سرمد

 انعقاد این تفاهم‌نامه طی نشست مشترک دکتر فیاضی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و مهندس ملایی هزاروندی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان و مدیران دو طرف که در دفتر مدیریت دانشگاه برگزار شد، صورت گرفت. در ابتدای این نشست دکتر فیاضی ضمن خیر مقدم به مهندس ملایی هزاروندی و هیئت همراه بر هم‌افزایی بین آموزش‌های دانشگاهی و مهارتی و برنامه‌ریزی جهت همکاری برای تسری آموزش‌های مهارتی به جوانان مستعد شهرستان باوی و تحت پوشش آموزش مهارتی قرار دادن آنان در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه تأکید نموده‌اند. در ادامه دکتر محمدزاده معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه ضمن بر شمردن نقاط اشتراک و افتراق مأموریت دانشگاه و سازمان فنی حرفه‌ای خاطر نشان ساختند که تعامل اثربخش بین این دو سیستم آموزشی منجر به تربیت دانشجویانی با ارزش افزوده مهارتی و چند بعدی شدن آنان جهت اشتغال‌زایی، کارآفرینی و اثربخشی اجتماعی خواهد شد. ایشان به تفاهم‌نامه منعقده بین معاونت فرهنگی، اجتماعی وزارت متبوع و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور اشاره نموده و اولویت طرح سراهای مهارت‌آموزی دانشجویان (سرمد) آموزش مهارت‌هایی است که نیاز به ابزار کم حجم دارد بیان نموده‌اند. ایشان استفاده از اوقات فراغت دانشجویان در سراهای دانشجویی را از ویژگی‌های مهم این طرح دانستند. محمدزاده سپس گزارشی از آماده‌سازی کارگاه‌ها و سراهای مهارت‌آموزی در خوابگاه‌های دانشجویی و دوره‌های برگزار شده در این سراها در راستای طرح سرمد ارائه نمودند.

در ادامه جلسه مشترک مهندس ملایی هزاروندی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ضمن تشکر از دانشگاه جهت پیگیری مستمر برای انعقاد این تفاهم‌نامه ظرفیت‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برای همکاری با دانشگاه در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان را به صورت مبسوط تبیین کرده‌اند. ایشان بیان داشتند که با توجه به تأکید استاندار خوزستان مبنی بر تمرکز بر ایجاد اشتغال مبتنی بر مشارکت‌های مردمی و اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در حوزه کشاورزی، رویکرد آموزش مهارتی در روند اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در حوزه کشاورزی با همکاری دانشگاه، پیگیری خواهد شد.

در ادامه جلسه چندین راهکار عملیاتی برای اجرای تفاهم‌نامه منعقده در قالب صورت جلسه‌ای تنظیم گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن