آزمون فرهنگیان چگونه اختصاصی شد؟

گروه فرهنگیان برای نخستین بار در کنکور ۱۴۰۳ به مجموعه گروه‌های کنکور اضافه شده است، و دانشگاه فرهنگیان آزمون اختصاصی خود را خواهد داشت. اما این کار بر مبنای چه هدفی و با چه روندی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قرار بر این است که آزمون فرهنگیان به صورت اختصاصی برگزار شود، برای شرکت این آزمون هم بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب ثبت نام کردند، این تعداد حدود نصف داوطلبان کنکور است، چرا که برای شرکت در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ تعداد یک میلیون و ۱۴۸ هزار داوطلب ثبت نام کرده‌اند.

تاریخ برگزاری و تعداد دفترچه آزمون فرهنگیان

آزمون فرهنگیان در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به صورتی که آزمون فرهنگیان دفترچه اختصاصی دارد که مربوط به شایستگی‌های معلمی است یعنی داوطلبان باید علاوه بر دفترچه سؤالات در هر گروه آزمایشی (ریاضی، تجربی و انسانی) به دفترچه گروه فرهنگیان هم پاسخ دهند.

میزان تأثیر و سهم نمرات و ضرایب دروس در پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان

میزان تأثیر و سهم نمرات در پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان نیز به صورت ۵۰ درصد سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد آزمون اختصاصی (شامل ۱۵ درصد نمرات آزمون سراسری و ۱۰ درصد آزمون اختصاصی گروه فرهنگیان) و ۲۵ درصد مربوط به ارزیابی شایستگی‌های معلمی خواهد بود، مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم به ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب ۲ خواهد بود.

چرا آزمون فرهنگیان اختصاصی شد؟

اما درباره اینکه آزمون فرهنگیان بر مبنای چه هدفی و با چه روندی انجام خواهد شد، با سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو کردیم.

موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: در ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی ۱۷ میز برای بررسی موضوعات مختلف در نظر گرفته‌ایم که یکی از میزها میز سازمان ملی سنجش است که سیاست‌های مربوط به آزمون‌ها و کنکور نیز در این میز بررسی می‌شود.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در نخستین اقدام این میز، بررسی آزمون فرهنگیان را انجام دادیم به طوریکه سعی کردیم این موضوع را با هدف افزایش عدالت و بهبود کیفیت مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌هایی که درباره نحوه پذیرش معلمان در کشورهای مختلف داشتیم، تصمیم بر این شد که آزمون فرهنگیان به صورت اختصاصی برگزار شود و اعلام کردیم که از دروس هویتی و محتوایی آزمون می‌گیریم.

به گفته معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، براین اساس مقرر شد برای نخستین بار ۲۵ درصد نمره سهم مصاحبه باشد و تا خردادماه سال ۱۴۰۳ دروس سال بعد را اعلام می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن