سرگردانی کنکوری‌ ها درباره محاسبه تراز کنکور و پاسخ رئیس سازمان سنجش

برخی از داوطلبان کنکور نسبت به تراز خود در کنکور ۱۴۰۲ اعتراض دارند، این داوطلبان معتقد هستند که کنکور دی‌ ماه نسبت به کنکور تیرماه آسان‌ تر نبوده است و نباید تراز ها با هم متفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «در پی انتشار کارنامه‌ اولیه از سوی سازمان سنجش، با بررسی چندین کارنامه مشخص شده است که سیستم محاسبه تراز سازمان سنجش به کنکور دی ‌ماه بیشتر از کنکور تیر ماه تراز داده است (با درصدهای مشابه).

بیشتر داوطلبان دوازدهمی در کنکور دی‎ ماه آمادگی کافی نداشتند و این نحوه محاسبه تراز به ضرر آن‌ها است. حامیان این پویش از سازمان سنجش درخواست دارند که در نحوه محاسبه تراز کنکور دی‎ ماه و تیرماه بازنگری شده و جلوی این بی عدالتی گرفته شود تا شاهد یک همترازی درست از کنکور دی ‎ماه و تیر ماه باشیم.»

این بخشی از صحبت‌های داوطلبی است که از تراز کنکور خود ناراضی بوده اند و  به تراز کنکور ۱۴۰۲خود اعتراض دارند، در این باره با چند داوطلب دیگر که درباره ترازدهی نمرات کنکور و نسبت به نحوه محاسبه تراز کنکور دی ماه و تیرماه  گلایه داشتند، به گفت‌وگو‌ پرداختیم.

فاطمه امیری گفت: داوطلبانی که در دی‌ماه کنکور دادند ترازشان به نسبت افرادی که کنکور تیرماه داده‌اند بهتر شده، بسیاری از داوطلبان تیرماه نتوانستند وارد دانشگاه شوند.

وی افزود: ما تا به الان ندیدیم که به صورت شفاف اعلام کنند چگونه این دو تراز را برسی می‌کنند. این مورد یکی از دغدغه‌های داوطلبان است. با شفاف نکردن این موضوع گویا حق آنها خورده شده که چرا کسی نیامده به صورت شفاف بگوید کدام کنکور تراز بیشتری دارد.

سعید جهانی گفت:‌ با حذف شدن دروس عمومی در کنکور سراسری و تاثیر سوابق تحصیلی، بخشی از ترازدهی کنکور سراسری داوطلبان با معدل نهایی سال دوازدهم حساب می‌شود. حال مسأله اینجاست که این ترازدهی برای داوطلبان یکسان نیست.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که امسال دوازدهم را با معدل نهایی ۲۰ تمام کرده، تراز بهتری از فردی دارد که دقیقا با معدل نهایی ۲۰ در سال گذشته دوازدهم را تمام کرده و پشت کنکوری است.

جهانی خاطر نشان کرد: این موضوع ناعدالتی چشمگیری است که دقیقا با نمره نهایی یکسان، دو تراز معدل متفاوت به داوطلبان داده شود چرا که در رتبه کنکور آنها بسیار تاثیر گذار است. گناه آن داوطلبانی که پشت کنکوری‌اند چیست که با وجود نمرات کاملا یکسان، محکومند که نسبت به بقیه تراز معدل کمتری بگیرند و در نهایت رتبه کنکور آنان کمتر شود؟ از سازمان و نهادهای مربوطه تقاضای بررسی مجدد به روند غیر منطقی فعلی را داریم، این یک نکته است اما نکته دیگه ای که وجود دارد تراز کنکور دی‌ماه و تیرماه باید درباره این موضوع بحث شود اینکه در محاسبه کنکور دی و تیر باید یک بازنگری شود و جواب داوطلبان داده شود.

چرا باید تراز فردی که نمره ۲۰ امسال گرفته است با سال گذشته یکسان نباشد؟

محدثه قاسمی گفت: دانش آموزی که امسال دوازدهم است با معدل ۲۰ فارغ التحصیل شده، ترازش به نسبت کسانی که سال گذشته امتحان دادند ۲۰ شدن کمتر است. نباید حق افرادی که پشت کنکور هستند ضایع شود. گناه آن داوطلبانی که پشت کنکوری‌ هستند، چیست؟ این موضوع را بگم که خیلی از کنکوری امسال می‌گویند که ما پشت کنکوری‌ها به نسبت آنها توانستیم هم در کنکور دی‌ماه شرکت کنیم و کنکور تیرماه اما این نکته باید اضافه کرد که ما نیز سر این موضوع نیز مسأله داریم. چرا که افرادی که کنکور دی‌ماه هم دادند به نسبت کنکور تیرماه آسان نبوده و ترازی که داده شده درست نیست.

پاسخگو بودن مسوولان نسبت به تراز کنکور

علی همتی گفت: سازمان سنجش گویا در کار جدید خود دچار مشکل شده است، به زبان ساده چگونه ممکن است داوطلبی که نمرات امتحان خرداد بیشتر از داوطلب دیگری باشد اما تراز نمراتش کمتر است؛ چرا به صورت شفاف نحوه بدست آوردن تراز را در سایت سنجش قرار نمی‌دهند. بسیاری از داوطلبان از تراز که در تیرماه بدست آوردند ناراضی هستند.

وی افزود: آیا این موضوع نیاز به بررسی ندارد. چرا هیچ مسؤولی جواب داوطلبان را نمی‌دهد و جلوی این بی عدالتی را نمی‌گیرد.

اعتراض داوطلبان ممتاز به نحوه ترازدهی کنکور

یکی از داوطلبان به سازمان سنجش رفته بود تا اعتراض خود را ثبت کند، گفت: ساعت ۱۱ صبح در سازمان سنجش به نشانی که در اختیار ما قرار دادند که داوطلبان می‌توانند به آنجا بروند تا سوابق تحصیلی خود را پیگیری کنند؛ رأس ساعت ۱۷ که نوبت به بنده رسید تا بتوانم با آنها صحبت کنم کمتر از ۵ دقیقه اجازه دادن که ما صحبت کنیم. افرادی که در آنجا حضور داشتند همه با ما هم نظر بودند که هم‌ترازی درست نیست.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ داوطلب برای اعتراض به سازمان سنجش آمده بودند، افزود: بیشتر داوطلبانی که برای اعتراض به هم ترازی آمده بودند دانش‌آموزان ممتاز بودند.

 شایعه‌ای به اسم تراز کنکور

ما این موضوع را از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیگیری کرده‌ایم؛ وی در رابطه با تراز کنکور دی‌ماه و تیر‌ماه گفت: کنکور دی‌ماه از نظر علمی به نسبت کنکور تیرماه سخت‌تر بود، این جوی‌ که بین داوطلبان رایج شده مبنی بر سختی کنکور تیرماه شایعه است. درس ریاضی کنکور دی‌ آسان تر بود اما سایر دروس سخت‌تر از کنکور تیر بودند، اگر بحث روایی سوالات را هم مشاهده کنید‌، کنکور دی‌ماه از کنکور تیرماه سخت‌تر بوده است.

 ۳۰ درصد از داوطلبان با کنکور دی‌ماه وارد دانشگاه شدند

  وی گفت: کنکور دی و تیرماه هر دو باهم در قبولی نهایی تاثیرگذار بودند، اما افرادی که تنها با کنکور دی‌ماه شرکت کردند، در بهترین حالت حدود ۳۰درصد بودند.

پور عباس در پایان درباره نحوه محاسبه ترازها که یکی از دغدغه‌ داوطلبان است، گفت: مجموع ۲ کنکور را باهم مقایسه کرده‌ایم و بیشترین تراز را در نظر گرفته‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن