معرفی انواع سهمیه در کنکور ۱۴۰۲

با توجه به اینکه هر یک از داوطلبان در آزمون سراسری دارای سهمیه مشخصی هستند در اینجا به معرفی انواع سهمیه در کنکور ۱۴۰۲ میپردازیم.

به گزارش خبر گزاری فارس، سهمیه‌بندی داوطلبان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبات مراجع ذیصلاح شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی است که براین اساس هر یک از داوطلبان در آزمون سراسری دارای سهمیه مشخصی هستند.

این سهمیه بر اساس اطلاعاتی که داوطلبان در فرم تقاضا نامه ثبت‌نامی تکمیل کرده‌اند، مشخص می‌شود و در کارنامه اولیه آنان درج خواهد شد.

سهمیه‌های امسال شامل سهمیه منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه، خانواده شهدا، ایثارگران ۲۵ درصد رزمندگان و ایثارگران ۵ درصد است.

سهمیه مناطق

در تقسیمات کشوری که توسط وزارت کشور تعیین شده است، کشور دارای استان، شهر، بخش و زیر بخش یا دهستان است.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که بخش محل تحصیل سه سال آخر متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ و بخش اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر متوسطه برای داوطلبان نظام ترمی واحدی یا سالی واحدی، در اختصاص نوع سهمیه مناطق آن تعیین‌کننده است.

* سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا

 

الف- ایثارگران:  گزینش داوطلبان ایثارگر بر اساس ماده ۹۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد.

داوطلبانی که با استفاده از سهمیه ایثارگران حداقل دو بار در دوره‌های غیر روزانه پذیرفته شده‌اند و یا در رشته قبولی دوره غیر روزانه فارغ التحصیل شده‌اند، امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران را ندارند.

الزم به توضیح است داوطلبانی که مشمول ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی فوق هستند، باید گواهی عدم ثبت نام و یا انصراف خود را در زمان ثبت نام در رشته قبولی سال ۱۴۰۲به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مربوط ارائه کنند.

ب- رزمندگان: رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه جزو سهمیه رزمندگان محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند.

حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ درصد نمره گزینش آزاد در کدرشته محل موردنظر است.

یادآوری: رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره‌مند شوند.

ج- خانواده شهدا: پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب می‌شوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا هستند.

توجه: سهمیه‌های ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان در صورت تائید ارگان مربوطه، برای داوطلب اعمال می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن