تلاش بنیاد نخبگان برای برطرف شدن دغدغه مسکن و اشتغال نخبگان

رییس بنیاد ملی نخبگان کشور از ایجاد پنج هزار ردیف استخدامی برای به‌ کارگیری نخبگان در ساختار اجرایی کشور و حمایت از آنها در زمینه های اشتغال و مسکن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و فناوری کشور با اشاره به تخصیص پنج هزار ردیف استخدامی برای به‌کارگیری و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کرد: به کارگیری و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی موضوع مهمی بود که اجرای آن از ضرورت‌ها برای تحقق حکمرانی و نقش آفرینی نخبگان در ساحت اجرایی و تصمیم‌گیری کشور است.

تخصیص پنج هزار ردیف استخدامی برای اشتغال نخبگان

وی افزود: با توجه به اینکه این فرآیند برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، طبعا موانعی بر سر راه آن وجود دارد اما خوشبختانه با تخصیص پنج هزار ردیف استخدامی برای جذب و به کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، ۸۰ درصد مسیر پیموده شده و حکمرانی نخبگانی، یک گام بزرگ رو به تحقق برداشته است.

آغاز ساخت مسکن نخبگان از هفته آینده

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور همچنین با اشاره به آغاز فرآیند ساخت مسکن برای نخبگان ادامه داد: موضوع تامین و تخصیص مسکن، دارای پیچیدگی‌ها و البته موانع متعددی است، اما معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همچنین بنیاد ملی نخبگان، تامین مسکن نخبگان را به طوری جدی در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه هفته آینده فرآیند ساخت مسکن نخبگان در منطقه ۲۲ آغاز می‌شود، افزود: تنظیم و شکل‌دهی به فرآیند تامین و چگونگی تخصیص مسکن، به عنوان اصلی‌ترین دغدغه در اولویت‌های معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان قراردارد. چراکه اگر موضوع مسکن نخبه حل شود قطعا با تمرکز و فراغ بال بیش‌تری ادامه کار خواهد داد.

ارزیابی و جذب نخبگان هوشمند می‌شود

دهقانی فیروزآبادی سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان را به سوی پویا شدن و هوشمندی هرچه بیشتر دانست و ادامه داد: الگوریتم و شناسایی فعال نخبگان بر مبنای پایگاه‌های داده و با استفاده از فناوری‌های هوشمند، به طور جدی در حال پیگیری است.

وی تاکیدکرد: فرآیند شناسایی، ارزیابی و حمایت از نخبگان باید در جهت تکریم آنها و از سوی بنیاد ملی نخبگان و با تکیه به فناوری، استفاده از داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی و سامانه‌ها گردآوری و ارزیابی باشد و فرآیند شناسایی، ارزیابی و جذب نخبه شکلی پویا و هوشمند پیدا کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، با تاکید بر این که باید سازوکارها و رویکردها در تلقی فرد به عنوان نخبه، ناظر به توانمندی افراد در کارآمدی و رفع مشکلات کشور، اصلاح و اجرا شود، ادامه داد: اگر بخواهیم صرفا با جمع امتیازهای کسب شده توسط فرد در معیارهای گوناگون او را نخبه تلقی کنیم، اصل و اساس نخبگی زیر سؤال می‌رود.

وی ادامه داد:ممکن است فردی در هر ۱۰ موضوع برای احراز نخبگی یک نمره گرفته و مجموع امتیازاتش ۱۰ شده باشد، در مقابل اما فرد دیگری در یک موضوع مهم و راهبردی، ۱۰ نمره کسب کرده باشد، بدیهی است که فرد دوم نخبه است. بنابراین باید روندهای ارزیابی نخبگی، به سوی کارآمدی فرد در رفع مشکلات اساسی جامعه سوق پیدا کند و اصلاح شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که رئیس بنیاد ملی نخبگان در واقع ایفاگر نقش ترویج‌دهنده و نماینده گفتمان نخبگانی در ساختار دولت است، ادامه داد: در واقع رئیس بنیاد ملی نخبگان، نماینده صنف نخبگان نیست زیرا نگاه صنفی به نخبگان صحیح نیست، بلکه نخبگان یک جریان فعال و اثرگذار هستند که باید گفتمان و نقش آن‌ها در حکمرانی جاری و ساری شود.

وی افزود: بنابراین، بنیاد ملی نخبگان را نماینده جامعه نخبگانی برای رساندن دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان به دولت و زمینه‌سازی نقش آفرینی جامعه نخبگان در عرصه حکمرانی کشور می‌دانم.

حمایت از جریان اندیشه ورزی در حوزه حکمرانی با تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به حمایت جدی از هیئت‌های اندیشه ورزی در قالب اندیشکده‌ها، تصریح کرد: در معاونت علمی جریان حمایت از اندیشکده‌ها و ترویج جریان اندیشه‌ورزی به طور جدی در حال پیگیری و اجرا است، به طوری که ۱۳۰ میلیارد تومان برای حمایت از جریان اندیشه‌ورزی در حوزه حکمرانی و اجرا اختصاص داده شده است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات کشور، باید حکمرانی نخبگان در بدنه تصمیم‌سازی و اجرایی کشور محقق شود که یکی از شاکله‌ها و لازمه‌های حکمرانی نخبگان همین اندیشکده‌ها و حمایت از اندیشه‌ورزی نخبگانی هستند، ادامه داد: باید جریان رسوخ نخبگان به بدنه اجرا و حکمرانی به صورت مستمر و تدریجی اتفاق بیفتد و حضور نخبگان در بدنه اجرایی کشور، یکی از همان زمینه‌هایی است که جریان حکمرانی نخبگانی را تحقق می‌بخشد.

وی با بیان این‌که تحقق حکمرانی نخبگان در بدنه اجرایی کشور، پایداری، صبر و استقامت می‌طلبد، ادامه داد: حضور و اثربخشی جریان نخبگی باید در فضای واقعیت و در حل مسائل تجلی یابد. تاثیرگذاری فرد در حل مسایل مهم کشور، بیانگر و مبین نخبگی او است. بنابراین به دنبال این هستیم که فضا و مجال حضور نخبگان را در عرصه حل مسائل کلان کشور فراهم کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت اجرای طرح استادمحور با هدف تربیت و اعتلای دانشجویان نخبه به کمک استادان مرجع و شاخص افزود: استادانی که دغدغه پروراندن نیروی انسانی نخبه و تربیت افراد توانمند در رفع مشکلات کشور را دارند، ذیل بنیاد ملی نخبگان از طریق بسته‌های حمایتی، اعتباری تسهیلات شامل تمامی ابزارهای در اختیار بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی، حمایت می‌شوند تا به عنوان مرجع، الگو و پناه برای سایر دانشجویان، زمینه‌ساز پرورش نیروی انسانی نخبه واقعی و کارآمد در حل مسائل کشور شوند.

طرح کسر خدمت سربازی برای نخبگان خارج از کشور با کانکت پلاس

وی با تاکید بر اینکه باید محیط زیست نخبگانی صحیح را برای نقش‌آفرینی اثربخش نخبگان کشور از هر کجای دنیا فراهم کنیم، ادامه داد: مهم‌تر از حمایت‌های موردی، ایجاد بستر مساعد و یک فضای تعامل پویا برای نخبگانی است که از سراسر دنیا چه در ایران و چه خارج از ایران، می‌خواهند به نحوی در پیشرفت و اعتلای کشورشان اثرگذار باشند.

همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور با کانکت پلاس

دهقانی افزود: برنامه همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور تحت عنوان کانکت امکانات و زمینه‌های خوبی را برای تحقق این اثرگذاری فراهم کرد و اکنون با اجرای «کانکت پلاس» زمینه بیشتری برای این تاثیرگذاری و نقش آفرینی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه، برنامه کانکت پلاس، با تخصیص حمایت‌های بیشتر، امکانات بیشتر و فضای گسترده‌تر همکاری‌ها، از سوی مرکز تعاملات بین ‌المللی علم و فناوری در حال پیگیری است، ادامه داد: طرح کسر خدمت سربازی برای ۱۱۰ نفر از نخبگان خارج از کشور در قالب همین برنامه اجرایی شده و تعدادی از این افراد کارت پایان خدمت گرفته‌اند.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، برنامه کانکت رویکردی همراهانه و همدلانه با نخبگان دارد و زمینه را برای فرزندان ایران هر جای کشور ایران و دنیا، برای نقش‌آفرینی و همکاری اثرگذار در حل مشکلات و پیشرفت کشور فراهم می‌کند.

افزایش ۶ برابری بودجه بنیاد علم ایران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به گستردگی و عمیق شدن جریان توسعه علمی، با کمک بنیاد علم ایران اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در قالب «بنیاد علم ایران» فعالیت خواهد کرد و بودجه امسال این بنیاد ۶ برابر زمان مشابه در سال گذشته است. بنیاد علم ایران در رویکرد جدید به دنبال جریان‌سازی و الگوسازی است. به طور مثال ۱۰۰ گرنت با عددهای بزرگ و ۱۰۰۰ گرنت کوچک‌تر برای فتح قله‌ های علمی اختصاص خواهد یافت و رویکردها به سمت عملیاتی شدن می‌رود.

اختصاص ۹۰ میلیارد تومان به شبکه آزمایشگاهی

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تخصیص اعتبارها به پژوهشگران و نخبگان برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در قالب اعتبارات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گفت: امسال نسبت به سال گذشته اعتبار شبکه آزمایشگاهی رشدی ۲.۵ برابری دارد و ۹۰ میلیارد تومان به شبکه آزمایشگاهی اختصاص یافته است که ۶۰ میلیارد تومان آن عمومی و ۳۰ میلیارد تومان آن در راستای اولویت‌های ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی صرف خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، بر ضرورت حکمرانی نخبگانی برای برون رفت کشور از موانع و مشکلات اشاره کرد و گفت: تا زمانی که حکمرانی نخبگانی محقق نشود، به مدینه فاضله و ایده آل نمی‌رسیم. اما این امر نیازمند طی مسیری پر فراز و نشیب، طولانی و البته نیازمند باور به تغییر، صبر و تحمل است.

در این دیدار که با حضور ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حجت الاسلام سعید کرمی نماینده ولی فقیه در بنیاد ملی نخبگان و شقایق حق‌جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی همراه بود، جمعی از نخبگان فعال در بدنه علمی پژوهشی و فناوری کشور دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهاداتشان را با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و سایر مسئولان مطرح کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن