ابلاغ شیوه‌ نامه اجرایی بورس دانشجویی «ابرار»

شیوه‌ نامه اجرایی بورس ابرار ابلاغ شد و بر اساس آن به منظور پاسداشت نیات خیرین عرصه آموزش عالی کشور هرساله به تعدادی از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی بورس «ابرار» اعطا می‌شود.

به گزارش ایزی تست، بنابر اعلام روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، شیوه‌نامه اجرایی بورس ابرار ابلاغ شد، در بخش‌هایی از این شیوه‌نامه آمده است به منظور پاسداشت نیات خیرین عرصه آموزش عالی کشور هرساله به تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی داخل کشور در مقاطع مختلف تحصیلی بورس ابرار با انگیزه تجلی بخشیدن به مبانی والای انسان دوستی و در راستای بهره گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی خیرین و تشویق و ترغیب توانگران بر اساس شرایط مندرج در این شیوه‌نامه اعطا می‌شود. این شیوه‌نامه دستورالعمل اجرایی به استناد «آیین‌نامه جامع اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی» مصوب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۴۰۲٫۰۱٫۱۹، تدوین شده است.

تسهیلات شیوه‌نامه اجرایی بورس ابرار

بورسیه در حین تحصیل از مقرری ماهیانه و استفاده می‌کند که به شرح زیراست:

گروه اول، دانشجویانی که فقط مقرری دریافت می‌کنند. گروه دوم، دانشجویانی که از مزایا شامل کمک هزینه ایاب و ذهاب، تغذیه خوابگاه، بن خرید کتاب و لوازم التحریر استفاده می‌کنند.

مدت زمان استفاده از بورس حداکثر ۲ نیم سال تحصیلی برای مقطع کاردانی، حداکثر ۸ نیم سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی، حداکثر ۲ نیم سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، حداکثر ۱۲ نیم سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، حداکثر ۱۰ نیم سال تحصیلی برای مقطع دکتری حرفه‌ای، حداکثر ۱۴ نیم سال تحصیلی برای دکتری تخصصی پیوسته و حداکثر ۸ نیم سال تحصیلی برای مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته است.

میزان مقرری پس از تصویب در شورا و به شرط تأمین اعتبار از سوی حامی اعلام می‌شود، همچنین مبالغ دریافتی از حامی و همچنین مبالغ عودت داده شده توسط دانشجویان بورسیه در صندوق نگهداری می‌شود. مقرری بورس به صورت ماهانه توسط سازمان از منابع موجود در صندوق به حساب بورسیه واریز می‌شود.

تسهیلات بورس در صورت داشتن انتخاب واحد فعال در هر نیم سال تحصیلی و رعایت تمامی مفاد این شیوه نامه توسط بورسیه به وی اعطا می‌شود. مؤسسه موظف است در پایان هر نیمسال تحصیلی وضعیت آموزشی دانشجوی بورسیه را از طریق سامانه یکپارچه بورس به سازمان اعلام کند. رضایت بخش نبودن تحصیل دانشجوی بورسیه منجر به قطع کامل و یا موقت بورس تحصیلی بر اساس ماده ۷ می‌شود.

شرایط اعطای بورس و شناسایی افراد مستعد دانشجویان واجد شرایط تمام مقاطع تحصیلی موسسه از طریق شناسایی توسط اعضای گروه ارزیابی موسسه، استعلام و معرفی از سوی نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و) توسط دبیرخانه کارگروه ارزیابی موسسات مشخص و پس از بررسی و ارزیابی در گروه ارزیابی موسسه، اسامی نهایی به همراه مستندات لازم از سوی موسسه به گروه ارزیابی سازمان اعلام می‌شود. در صورت احراز شرایط مشخص شده توسط سازمان، پس از بررسی مستندات و ارزیابی توسط گارگروه ارزیابی موسسه و اعلام اسامی نهایی به سازمان وی به عنوان بورسیه به حامی معرفی می‌شود.

در صورتی که کارگروه ارزیابی سازمان در شرایط خاص مندرج در شیوه‌نامه پس از بررسی مستندات به نتیجه نهایی درباره اعطا یا لغو بورس به افراد بورسیه نرسد، می‌تواند با حفظ کرامات انسانی از دانشجو جهت مصاحبه در سازمان دعوت به عمل آورد. عوامل محرومیت موقت یا کامل از تسهیلات بورس دانشجوی بورسیه که یک نیمسال مشروط شود برای شش ماه آتی به صورت موقت تسهیلات بورس دریافت نخواهد کرد و چنانچه این مشروطی برای بار دوم اتفاق افتد بورس وی به صورت کامل لغو خواهد شد.

چنانچه معدل هر نیمسال بورسیه از ۵۰ درصد اول همان رشته و مقطع کمتر باشد، بورس نیمسال بعدی قطع خواهد شد. تکرار دو نیمسال متوالی یا سه نیمسال غیر متوالی این مورد منجر به قطع کامل بورس می‌شود. حداقل واحدهای گذرانده شده دانشجوی بورسیه مقطع کارشناسی در طی ۴ نیمسال تحصیلی نباید از ۶۰ واحد کمتر باشد. در غیر این صورت بورس دانشجو قطع می‌شود.

حداقل واحدهای گذرانده شده دانشجوی بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در طی ۲ نیمسال تحصیلی نباید از ۱۶ واحد کمتر باشد. در غیر این صورت بورس دانشجو قطع می‌شود. حداقل واحدهای گذرانده شده دانشجوی بورسیه مقطع دکتری در طی ۲ نیمسال تحصیلی نباید کمتر از ۱۶ واحد باشد.

همچنین این دانشجویان بورسیه باید امتحان جامع در صورت وجود خود را تا ترم چهارم گذرانده باشند. در غیر این صورت بورس دانشجو قطع می‌شود. در شرایط خاص با ذکر دلایل همراه با مستندات با رای و تصمیم کارگروه ارزیابی مؤسسه امکان برقراری مجدد تسهیلات بورس وجود دارد و در صورت تکرار تصمیم گیری نهایی برای برقراری مجدد تسهیلات بورس بر عهده کارگروه ارزیابی سازمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن