مسیر پر پیچ و خم سهمیه‌ های آزمون‌ ها که هنوز به پایان نرسیده است

با توجه به تکرار قصه هر ساله سهمیه ها که به نظر تعداد زیادی بجای عدالت باعث ناعدالتی میشود، عده ای با ثبت پویشی خواستار حذف سهمیه‌‌های کنکور و آزمون‌ های استخدامی شدند، از طرفی مسئولان نیز در پی ساماندهی این سهمیه‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رقابت در آزمون سراسری برای ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه برای داوطلبان کنکور سبب شده تا مسئولان هم برای کاهش استرس داوطلبان برنامه‌ های جدید تری بیندیشند و با برگزاری جلسات متعدد به فکر تحولاتی در آزمون سراسری باشند.

با تمام تغییراتی که امسال در نحوه برگزاری و پذیرش کنکور رخ داد هنوز برخی داوطلبان از موضوع سهمیه‌ های آزمون سراسری دل خوشی ندارند و با ثبت پویشی خواستار  جمع شدن بساط سهمیه‌ های کنکور و آزمون‌ های استخدامی شدند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«خواهش می‌کنیم بساط سهمیه‌ها و امتیازات را از آزمون‌های استخدامی و کنکور جمع کنید.

آزمون‌های استخدامی باید با شایستگی‌ و علم افراد سنجیده شود نه سهمیه و امتیازات همچنین برای رقابت در کنکور شرایط همه داوطلبان باید یکسان باشد.»

فاطمه محمدی سردبیر این پویش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: ما در آزمون آموزش و پرورش شرکت کردیم و همان‌طور که می‌دانید افراد بسیاری داوطلب این آزمون هستند، در این آزمون برای داوطلبی که حافظ قرآن است، ۸۰ امتیاز در نظر می‌گیرند و به غیر از این هم سهمیه‌های دیگری وجود دارد.

  در بحث علم، باید سواد علمی سنجیده شود

وی افزود: صحبت ما این است که آزمونی مثل آزمون استخدامی یک رقابت علمی است و نباید سهمیه‌ ای برای هیچ داوطلبی در نظر گرفته شود، اینجا حق کسی که زحمت می‌کشد و درس می‌خواند در برابر فردی که با سهمیه و امتیاز قبول می‌شود از بین می‌رود، ما می‌گوییم در بحث علم باید سواد علمی سنجیده شود.

محمدی ادامه داد: در یک آزمون علمی باید عیار علمی و  شایستگی در نظر گرفته شود اما با وجود سهمیه‌ها این گونه نیست، این فقط مشکل ما نیست و همه ما داوطلبان از سهمیه‌ها ناراضی هستیم.

به گزارش فارس، برخی داوطلبان کنکور سراسری نیز با ثبت پویشی  نسبت به سهمیه‌های کنکور گلایه دارند.

سردبیر سوژه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: سهمیه‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته که این مساله به نوعی ناعدالتی در نظام آموزشی محسوب می‌شود چرا که کنکور برای سنجش توانایی علمی داوطلبان برگزار می‌شود در حالیکه اگر برخی افراد سهمیه داشته باشند با توانایی علمی کمتر می‌توانند رقبا را پشت سر بگذارند بنابراین ما از مسئولان می‌خواهیم که سهمیه‌های کنکور را حذف کنند.

 انواع سهمیه‌های کنکور سراسری

اما ببینیم برای کنکور سراسری چه سهمیه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

سهمیه مناطق داوطلبان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک هایی جزء یکی از مناطق ۱،۲،۳ محسوب می شوند
سهمیه رزمندگان،  ایثارگران و خانواده شهدا داوطلبان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا نیز بر اساس شرایط خود متقاضی این سهمیه می شوند
سهمیه بهیاران از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان حداکثر ۵ درصد از ظظرفیت در تمامی دورها به جز رشته محل های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص یافته است.
سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل زده و زلزله زده) سهمیه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در مناطق سیل زده همانند مناطق زلزله زده محاسبه خواهد شد، بر همین اساس در کنکور ۱۴۰۲، پنج درصد سهمیه مازاد به داوطلبان سیل زده اختصاص می یابد.
سهمیه مناطق محروم داوطلبان چند استان محروم دارای سهمیه هستند

 مسئولان به دنبال ساماندهی سهمیه آزمون‌ها

در جلسه ۱۵۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره ساماندهی سهمیه‌های آزمون سراسری صحبت شد.

سعیدرضا عاملی دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این جلسه گفته بود: ۲۶ نوع سهمیه و بیش از ۲۰ مصوبه مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای سهمیه‌های کنکور داریم، اما این سهمیه‌ها باید با توجه به شرایط فعلی ساماندهی شود.

عاملی گفته بود: به زودی سیاست‌های مربوط به سهمیه‌ها جمع بندی و نهایی‌سازی می‌شود.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفته است: بحث سهمیه ها هنوز در کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعی نشده است، البته پیشنهادهای سازمان سنجش برای تطبیق نمرات و تاثیر سهمیه ها ارائه شده و قطعا اگر تغییری در سهمیه‌ها تصویب شود اعلام می‌شود.

موضوع سهمیه‌ها را از سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم پیگیری کردیم تا تازه‌ترین اتفاقات این مبحث را بدانیم.

موسوی گفت: در زمینه سهمیه‌ها باید اتفاقاتی رخ دهد، چون کلا دهک‌های اقتصادی در استان‌ها و شهرها متفاوت شده و خیلی از سهمیه‌ها باید بروزرسانی داشته باشد، در باره ساماندهی سهمیه‌ها هم باید با دوستان مجلس به نتیجه برسیم.

وی افزود: در برخی سهمیه ها مجلس ورود کرده و در برخی سهمیه‌ها شورا ورود کرده که باید ساماندهی شود.

به گفته معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع سهمیه‌های آزمون‌ها در بسیاری از آزمون‌ها وجود دارد و به نظر من حذف تمام سهمیه‌ها از آزمون‌های سراسری درست نیست، قطعا برخی سهمیه‌ها باید حذف شده یا کاهش یابد اما نباید صفر و صد به موضوع نگاه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن