نگرانی داوطلبان از نحوه تأثیر معدل و سایه‌ روشن‌ های کنکور ۱۴۰۳

کنکور و حواشی آن در سال‌های اخیر بیش از پیش به دغدغه داوطلبان و خانواده آن‌ها تبدیل شده است چرا که داوطلبان هنوز نتوانسته‌اند خود را با طرح جدید کنکور  و نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ وفق دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سال‌های اخیر سدی به نام کنکور و حواشی کنکور، دغدغه داوطلبان کنکوری و خانواده آن‌ها شده است؛  شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی گرفته است تا داوطلبان کنکوری عادلانه‌‌تر بدهند.

تاثیر قطعی معدل در رتبه داوطلب

یکی از نکات مصوبه جدید کنکور، تاثیر قطعی معدل در رتبه داوطلبان است، هر داوطلبی دارای کد سوابق تحصیلی است که در زمان ثبت‌نام کنکور باید کد را در دفترچه ثبت‌نام اعمال کند این کد نمرات امتحانات نهایی، سوابق تحصیلی و ریز نمرات را در برمی‌گیرد.
شروع تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی از کنکور ۱۴۰۲ است و قرار بر این شد که تا سال ۱۴۰۵ به درصد تاثیر معدل اضافه شود.

مشمولان تاثیر معدل کنکور  ۱۴۰۳

مشمولان تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۳ به بعد، گروهی از افراد که سوابق تحصیلی شامل حالشان می‌شود داوطلبان نظام قدیمی هستند، که از سال ۹۱ به بعد مدرک پیش دانشگاهی خود را در یکی از رشته‌های تجربی، انسانی، ریاضی و علوم و معارف اسلامی گرفته‌اند، داوطلبان کنکور‌های نظری و هنر و زبان که دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش دارند، باید با شرکت در امتحانات نهایی دیپلم مجدد در یکی از سه دوره خرداد، شهریور یا دی برای دروس عمومی و تخصصی مورد آزمون سوابق تحصیلی ایجاد کنند.

گروه دیگر داوطلبانی هستند که نظم آموزشی آن‌ها جدید است و بعد از سال ۱۳۹۸ مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفته‌اند. به طور کلی هر داوطلبی که در کنکور ۱۴۰۲ به بعد شرکت میکند مشمول تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور خواهد بود.

پویش حذف تأثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳

این موضوع به حدی سر و صدا کرد که کاربران چند بار پویش‌های مختلفی از جمله «حذف تأثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳ شدند» را ثبت کردند.

این کاربران در پویش خود آورده‌اند: « نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدل و عدالت و برای رفع نظام طبقاتی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش بنا شده است. اما حقیقتا امروزه شاهد یک مصوبه از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم که تغییرات گسترده‌ای در کنکور سراسری از جمله کنکور سال ۱۴۰۲ را موجب شد. که بیش از ۸۰ درصد از دانش آموزان کشور و خانواده این عزیزان را آزرده خاطر کرد و یک بی عدالتی بزرگی را در پذیرش کنکور رقم زد. نقطه ضعف بزرگ و ناعادلانه این مصوبه تاثیر قطعی بالای نمرات امتحان نهایی در پذیرش کنکور سراسری بود.که با وجود امکانات محدود آموزش و پرورش امکان اجرای این مصوبه شدنی نیست. از جمله ایرادات وارد بر تاثیر قطعی معدل می‌توان به تراز بندی سالیانه امتحانات نهایی و اختلاف بالای ترازها نسبت به سال قبل، امکان تنها یک بار ترمیم نمره، تقلب گسترده و عظیم در حوزه های امتحان نهایی و ناتوانی آموزش و پرورش در اجرای صحیح امتحانات و همچنین تصحیح سلیقه‌ای و اختلاف نمرات بالای تصحیح کنندگان یک برگه امتحان اشاره کرد. همچنین یکسان نبودن کیفیت آموزش و مدارس در نقاط مختلف کشور و اختلاف بالای سطح آموزش در مناطق محروم با مناطق مرفه موجب اختلاف نمرات این دانش‌آموزان نسبت به دانش‌آموزان با امکانات بهتر شده که برای اثبات این حرف می‌توان نتایج امتحانات نهایی خرداد دانش‌آموزان مناطق محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان را بررسی کرد. ما امضا کنندگان این پویش ضمن اعتراض، خواهان اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف تاثیر قطعی معدل بر اساس درخواست بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان کشور هستیم.»

علیرضا موسویان سر‌دبیر پویش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: به دلیل ایراد‌هایی که موجود است، به عنوان مثال بی‌عدالتی در امتحانات نهایی، وجود اختلاف نمره تصحیح کنند‌ه‌های نهایی که نمرات برای هر برگه امتحانی یکی ۱۶، دیگری ۱۲، شخص سوم ۱۰ نمره  می‌دهد، متاسفانه در این سیستم ملاک نمره گذاشتنی وجود ندارد! این اتفاق بسیار بد است، چرا که برای هر شهری متفاوت است.

تأثیر-معدل-کنکور-۱۴۰۳

برقراری عدالت آموزش

سردبیر این پویش درباره یکسان نبودن کیفیت آموزش و مدارس در نقاط مختلف کشور گفت: در تمامی نقاط مختلف کشور اختلاف بالای سطح آموزش در مناطق محروم با مناطق مرفه موجب اختلاف نمرات داوطلبان مناطق عادی نسبت به داوطلبانی که با امکانات بهتر است که برای اثبات این حرف می‌توانید نتایج امتحانات نهایی خرداد داوطلبان مناطق محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان را بررسی کنید. برقراری عدالت آموزشی در شهرهای مختلف متفاوت است؛ قطعاً شهری مثل تهران نوع آموزش با روستا و شهرستان‌های دیگر متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد:‌ نقطه ضعف بزرگ و ناعادلانه این مصوبه تاثیر قطعی بالای نمرات امتحان نهایی در پذیرش کنکور سراسری است، که با وجود امکانات محدود آموزش و پرورش امکان اجرای این مصوبه شدنی نیست.

علی علوی یکی دیگر از داوطلبان کنکوری که خواستار حذف تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری در این باره گفت:‌ بحث مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است، مصوبه باید در همه شهر‌ها و استان‌ها به صورت عادلانه اجرا شود، که این اتفاق محقق نمی‌شود، برای مثال در منطقه‌ای از تهران مدرسه‌ای با امکانات عالی وجود دارد و در همان شهر در منطقه‌ای دیگر امکانات اولیه هم وجود ندارد.

وی افزود: یک آزمون در همان مدرسه برگزار می‌شود و تاثیر آن در هر دو آزمون اعمال می‌شود.
در برخی موارد در حوزه‌های امتحانی شاهد تاخیر هستیم، ۴۰ دقیقه تاخیر برای چیست؟ می‌دانید که این زمان در استرس داوطلب کنکور چقدر تاثیر دارد؟ این موارد است که باعث می‌شود صدای داوطلبان بلند شود. اختلاف نمره در برگه‌های تحصیح شده زیاد است، یک برگه امتحانی را ۳ نفر تصحیح کردند و بیشترین نمره ۱۷ و کمترین نمره ۱۲ بوده است. در اینجا شاهد اختلاف سلیقه و نمره مصحح‌ها هستیم، این اختلاف نمره ۱ یا ۲ نمره نیست.

نحوه تأثیر-معدل-کنکور-۱۴۰۳

تکلیف دیپلمه‌های قدیم چه می‌شود؟

در این میان داوطلبان نظام قدیم و دیپلمی‌ها می‌خواهند بدانند که تکلیفشان چه می‌شود؟

زهرا شریفی یک از داوطلبان نظام قدیم گفت: دیپلم ما برای قبل سال ۸۴ است و معدل دیپلم خوبی را کسب کرده‌ایم، اما وقتی می‌خواهیم در کنکور شرکت کنیم با توجه به اینکه ۴۰ درصد شرط معدل اجباری شده است، ۴۰ درصد سهم کنکور ما صفر می‌شود. اگر کسی بخواهد دندانپزشکی یا یکی از شاخه‌های پزشکی قبول شود، باید رتبه او زیر۲۰۰۰ باشد و عملا با صفر در نظر گرفتن ۴۰ درصد معدل، آن ۶۰ درصد دیگر به کار نمی‌آید زیرا با ۶۰ درصد امکان قبول شدن در پزشکی وجود ندارد.

یکی دیگر از داوطلبان نظام قدیم ادامه داد:‌ این مسأله برای ما که تلاش کرده‌ایم، بی‌عدالتی است، من به شخصه از آزمون زبان جا مانده‌ام و در سیستم امتحان نهایی ثبت شده است، تراز من به قدری پایین می‌آید که نمی‌توانم در رقابت کنکور شرکت کنم؛ به نظر من باید تراز‌بندی کنند و ضریب برای معدلی که ما گرفتیم در نظر بگیرند، اگر می‌گویند امتحان هماهنگ نبوده با یک رتبه بندی در نظر بگیرند.

وی افزود: من با مسؤولان هم صحبت کردم، حرفشان این است که اختیار را به آموزش و پرورش دادیم و آموزش و پرورش هم مدعی است که پرونده‌های ما را در سامانه ندارد. از سال ۸۴ به بعد گویا سامانه ایجاد شده و امتحان نهایی که برگزار می‌کردند در سامانه ثبت می‌کردند و قبل سال ۸۴ به صورت مکتوب بوده و کم کاری کردند و جمع‌آوری را انجام ندادند. ما می‌خواهیم در امتحان نهایی شرکت کنیم و با ایجاد سابقه بتوانیم در کنکور شرکت کنیم، اما شهریور‌ ماه می‌توانیم در امتحان نهایی شرکت کنیم که از کنکور جا می‌مانیم و به کنکور ۱۴۰۳ می‌رسیم.

 تأثیر-معدل-کنکور-۱۴۰۳ و نحوه اثر بخشی آن

 آزمون نهایی برای مدارس دولتی و غیر دولتی فرقی ندارد

ابهامات پیش آمده برای داوطلبان را با سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم، موسوی پیرامون این موضوع می‌گوید: واقعیت این است که معدل در نظر گرفته شده در کنکور فقط مربوط به معدل امتحانات نهایی است، آزمون نهایی هم برای مدارس دولتی و غیر دولتی فرق ندارد، سؤالات آزمون برای مسؤولان مدارس ارسال نمی‌شود و به صورت کشوری است.

وی در رابطه با مصحح‌های امتحانات نهایی عنوان کرد: سال‌های گذشته تصحیح اوراق به شکل دیگری بود و دو معلم در کنار یکدیگر برگه‌ها را تصحیح می‌کردند، این دو معلم که مصحح اول و دوم بودند یکدیگر را می‌دیدند و می‌شناختند، حتی ممکن بود دانش آموزی که برگه‌اش را تصحیح می‌کنند هم بشناسند یا شاید به دلیل همشهری بودن و این موارد در تصحیح برگه از سوی این دو معلم ابهام ایجاد می‌شد اما امسال قضیه فرق کرده است به طوری که مصحح‌ها اصلا همدیگر را نمی‌بینند و نمی‌دانند مصحح دیگر چه کسی است؛ ممکن است مصحح اول مثلا از شهر کرمان و مصحح دوم از شهر تهران باشد، هیچ کدام از این مصحح‌ها همدیگر را نمی‌بینند و حتی نمی‌دانند که مصحح بعدی از کدام شهر است؛ حتی نمی‌دانند خودشان مصحح اول هستند یا مصحح دوم زیرا امسال به طور کلی ساختار تصحیح اوراق تغییر کرده است.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در رابطه با تعیین و تکلیف کنکوری‌های ۱۴۰۳ گفت: کنکوری‌ها  برای تعیین تکلیفشان باید تا شهریورماه منتظر باشند زیرا روند برگزاری کنکور ۱۴۰۳ تا شهریورماه به داوطلبان اعلام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن