برگزاری جلسه ویژه شورای سنجش و پذیرش برای تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی بدون مجوز اقدام به پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت کرده است و به همین منظور جلسه ویژه شورای سنجش و پذیرش برگزار می شود.

به گزارش صدا و سیما، دکتر ابراهیم خدایی گفت: درخصوص سنجش و پذیرش دانشجو ، ملاک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و بر این اساس پذیرش دانشجو بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو گذاشته شده که بالاترین مقام و یا شورا در این باره برای همه زیرنظام های آموزش عالی اعم از دولتی، آزاد و یا موسسات غیرانتفاعی است.

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو افزود: مصوبات این شورا بر همه ارکان آموزش عالی کشور لازم الاجراست و اعضای این شورا نیز شامل وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان مربوط آنها، رئیس سازمان سنجش و تعدادی از روسای دانشگاه هاست.

از سال ۹۷ مقرر شد تکمیل ظرفیت صورت نگیرد

خدایی افزود: براساس مصوبه جلسه دهم شورای سنجش و پذیرش مقرر شد که از سال ۱۳۹۷ به علت برخی مسایل مانند جابجایی دانشجو، خالی ماندن ظرفیت ها و بهم ریختن برنامه ریزی آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تکمیل ظرفیت نداشته باشیم.

وی گفت: همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دولتی و یا غیردولتی برای هرگونه پذیرش باید با دبیرخانه این شورا که در سازمان سنجش آموزش کشور مستقر است، هماهنگی لازم را انجام دهند.

دانشگاه آزاد اسلامی بدون داشتن مجوز اقدام به تکمیل ظرفیت کرد

رئیس سازمان سنجش افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بدون داشتن مجوز برای پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت از هفته گذشته اقدام به تکمیل ظرفیت کرده است که بلافاصله دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش مکاتبات لازم را در این باره انجام داده و همچنین مذاکرات تلفنی طولانی مدت با همکاران دانشگاه آزاد داشته است ولی در نهایت همکاران دانشگاه آزاد، فرآیند تکمیل ظرفیت را متوقف نکردند.

وی گفت: البته بحث دبیرخانه شورا این نبود که تکمیل ظرفیت وجود نداشته باشد بلکه این موضوع بود که تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد فرآیند قانونی اش را طی نکرده و مجوز نگرفته بود، زیرا ابتدا باید تقاضای مجوز برای شورای سنجش و پذیرش ارسال می شد و این شورا تصمیم می گرفت که تکمیل ظرفیت داشته باشند یا خیر.

خدایی اضافه کرد: باتوجه به اینکه دانشگاه آزاد به این موضوع توجه نکرد، دبیرخانه این شورا اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی قانونی نیست و مورد تایید شورا هم نیست.

سه نوع رفتار متفاوت از همکاران دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده کردیم

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: بعد از صدور اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش ، ما سه نوع رفتار متفاوت از همکاران دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده کردیم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با وزیر علوم به عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش مکاتبه کرد مبنی بر اینکه اجازه دهید این فرآیند تمام شود و ما موضوع را در شورا مطرح می کنیم و اگر شورا اجازه داد اعلام نتیجه خواهیم کرد.

خدایی افزود: دیگری اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی این بود که دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو را با سازمان سنجش آموزش کشور اشتباه گرفته و به مواردی استناد کرده است درحالیکه اصلا بحث سازمان سنجش نبود و موضوع دبیرخانه شورا بوده است.

وی گفت: همچنین مسئول حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی نیز مصاحبه ای با صدا وسیما و رسانه ها داشت که در این مصاحبه شورا را به رسمیت شناخت و به لحاظ حقوقی ایراد و استدلال را مطرح کرد.

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو افزود: من به عنوان دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو فکر می کنم که همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید به قانون احترام بگذارند.

دانشگاه آزاد اسلامی نقش مهمی در آموزش عالی دارد و باید به قانون احترام بگذارد

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های بزرگ ماست و نقش مهمی در آموزش عالی دارد و باید به قانون احترام بگذارد و درخواست مجوز تکمیل ظرفیت را به شورای سنجش و پذیرش ارایه کند و ما نیز تلاش می کنیم که در این هفته جلسه فوق العاده شورا را برگزار و موضوع را با تعامل بیشتر حل کنیم.

خدایی افزود: در هر صورت فرآیندهای قانونی این گونه نیست که فرد تصمیم بگیرد بلکه شورایی وجود دارد که اختیار قانونی دارد. از همکاران دانشگاه آزاد اسلامی انتظار می رود که فرآیندهای قانونی را رعایت کنند و این موضوع سخت نیست.

وی گفت: موضوع این نیست که دانشگاه آزاد اسلامی و یا دانشگاه صنعتی شریف و تهران تکمیل ظرفیت نکند و این موضوع برای ما فرقی ندارد بلکه انتظار این است همانطور که دانشگاه تهران، قانون را رعایت می کند، دانشگاه آزاد اسلامی نیز آن را رعایت کند و این برای ما مهم است زیرا به کل جوانان درس رعایت موارد قانونی را می دهیم.

نامه دانشگاه آزاد به وزیر علوم درباره تکمیل ظرفیت

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: هم اکنون اعلام می کنم که ان شاءالله این موضوع با تعامل بیشتر حل خواهد شد و نقش شورای سنجش و پذیرش دانشجو نقشی ملی است. معتقدیم تنها مرجعی که می تواند قوانین خودش را تفسیر کند شورای سنجش و پذیرش دانشجو است.

وی گفت: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی امروز همچنین نامه ای برای وزیر علوم ارسال کردند که بحث های حقوقی خودش را دارد و پاسخ داده می شود.

جلسه فوق العاده شورای سنجش و پذیرش دانشجو را برگزار می کنیم

خدایی افزود: با توجه به موضوعات بیان شده تلاش خواهیم کرد تا چهارشنبه جلسه فوق العاده شورای سنجش و پذیرش دانشجو را برگزار کنیم و این شورا در خصوص موضوع تکمیل ظرفیت تصمیم خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن