معرفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

در این بخش به معرفی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان دومین دانشگاه جوان کشور و بررسی ویژگی ها و امکانات این دانشگاه پرداخته ایم.

به گزارش ایزی تست به نقل از سایت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کردستان دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی وجود نداشت. در سال ۱۳۶۵ مجموعه ای آموزشی پژوهشی با ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی، در رشته های پرستاری و علوم آزمایشگاهی تشکیل گردید.

در سال ۱۳۶۷ دانشکده پرستاری و مامایی جهت پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناس پرستاری و کاردانی مامایی راه اندازی شد.

با تصویب رشته پزشکی در شورای ارزیابی گسترش دانشگاهها در سال ۱۳۶۹ و ادغام سازمان منطقه ای بهداشت و درمان، دانشکده علوم پزشکی کردستان تشکیل گردید و در سال ۱۳۷۱ از تجمیع دانشکده های پزشکی، پرستاری مامایی ارتقاء به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی صورت پذیرفت و در حال حاضر سه هزار و ۲۸۰ دانشجو در ۴۳ رشته و هشت مقطع تحصیلی در پنج دانشکده دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان مشغول به تحصیل هستند و  ۷۴ دانشجوی خارجی در این دانشگاه در رشته‌ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که ۲ درصد دانشجویان این دانشگاه را شامل می‌شود. بر اساس جدیدترین نتایج رتبه بندی دانشگاه های جوان جهان در نظام رتبه بندی بین المللی آموزش عالی تایمز، این دانشگاه جایگاه ۷۶ جهانی و دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کردستان می توان به:

 

  • راه اندازی و پذیرش دوره دستیاری زنان، داخلی، روانپزشکی، اطفال، بیهوشی، جراحی و طب اورژانس
  • تربیت دکترای پژوهشی در رشته های اپیدمیولوژی مولکولی باکتری ها، علوم سلولی مولکولی، بهداشت محیط زیست
  • جذب تعداد ۳۳۶  نفر پزشک عمومی، ۲۷۹ نفر متخصص، ۳۹ نفر فوق تخصص، ۶۹ نفر دندانپزشک در سراسر استان      
  • تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های میکروب شناسی پزشکی، ایمنی شناسی پزشکی، مهندسی بهداشت محیط ،آموزش بهداشت، اپیدمیولوژِی، پرستاری(داخلی جراحی) پرستاری و مراقبت های ویژه ، مامایی و علوم تشریح اشاره کرد. 
  • هرم ارتقاء هئیت علمی در چند سال اخیر با رشد چشمگیری مواجه بوده و در حال حاضر تعداد اعضای علمی حدود ۲۵۰ نفر است که از این تعداد ۵ نفر استاد، ۳۲ نفر دانشیار،۱۵۷ نفر استادیار و ۵۶ نفر مربی هستند همچنین حدود ۲۳۸۶ دانشجو در ۳۸ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و دستیاری در حال تحصیل هستند و تعداد کارکنان شاغل در دانشگاه  ۹۴۱۸ نفر می باشند.
  • پذیرش فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مختلف علوم پزشکی بعنوان سرباز پژوهشگر و نیز پذیرش دانشجوهای دکترای دوره پژوهش در مراکز تحقیقاتی دانشگاه
  • این دانشگاه دارای مجله علمی پژوهشی – اندیکس شده بین المللی و کتابخانه مرکزی می باشد.
  • امکانات رفاهی ورزشی و فرهنگی از جمله خوابگاه دختران و پسران ، سالنهای ورزشی، زمین چمن مصنوعی، فرهنگسرای دانشجو و تالار همایشهای ابن سینا، دانشجو و شهید رستم پور
  • دانشگاه علوم پزشکی کردستان دارای ۱۴ بیمارستان درمانی که از این میان  بیمارستان کوثر ، بعثت ،توحید و قدس مراکز پزشکی آموزشی و درمانی می باشند و امکانات تخصصی به روز مانند MRI وانژیوگرافی  و مرکز جراحی قلب باز شهید بروجردی می باشد.
  • از دیگر فعالیتهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان می توان به آزمایشگاه مجهز مرجع در معاونت غذا و دارو اشاره نمود.
  • در حوزه توسعه مدیریت و منابع مالی میتوان به اجرای کامل حسابداری تعهدی، اجرای سیستم اتوماسیون اداری ، تجهیز مراکز درمانی به HIS الکترونیکی نمودن ثبت نام داوطلبان استخدامی

اهم پروژه های راه اندازی شده دانشگاه :

  • ساخت، تجهیز و راه اندازی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی کوثر
  • بهره برداری از خوابگاه با ظرفیت ۳۰۰ نفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن