بالا گرفتن کشمکش شورای سنجش و پذیرش و دانشگاه آزاد درخصوص تکمیل ظرفیت

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو با تاکید بر این که دانشگاه آزاد به مصوبات شورا احترام بگذارد گفت: انتظار می‌رود این دانشگاه قانون را رعایت کرده و به جای فرافکنی می‌تواند براساس قانون از شورای سنجش و پذیرش درخواست مجوز تکمیل ظرفیت نماید.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به اطلاعیه دانشگاه آزاد مبنی بر قانونی بودن پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت در این دانشگاه گفت: در این اطلاعیه مطالب غیر واقعی و خلاف قانون بیان است. زیرا اطلاعیه صادر شده، اطلاعیه “دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش” است نه اطلاعیه “سازمان سنجش آموزش کشور”، که دانشگاه آزاد در اطلاعیه خود پاسخ دغدغه‌های سازمان سنجش را می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس قانون مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، طبق ماده ۲ قانون فوق، برنامه ریزی و تصویب مقررات سنجش و پذیرش کلیه دانشگاه‌های مراکز آموزش عالی را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار داده است وعلاوه بر این براساس ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون فوق مصوب ۲۵ تیر سال ۹۳ هیئت وزیران کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی را موظف کرده است قبل از هرگونه پذیرش به منظور انطباق با مصوبات شورا، هماهنگی‌های لازم را به دبیرخانه شورا انجام دهند.

بنابراین اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش کاملا قانونی است و مطالب ارائه شده در اطلاعیه دانشگاه آزاد صحیح نمی‌باشد.

دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو تاکید کرد: این شورا در جلسه دهم مورخ ۳۰ بهمن سال ۹۶ مصوب کرد که از سال ۹۷ به بعد مرحله تکمیل ظرفیت از آزمون‌های سراسری،فنی حرفه‌ای کاردانی به کارشناسی و جامع علمی کاربردی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که برای زیر نظام‌های مختلف ایجاد و به تبع آن بی ثباتی در برنامه ریزی مراکز آموزش عالی به وجود می آورد، حذف شود.

دکتر خدایی در ادامه تاکید کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو در جلسه نوزدهم خود در تاریخ ۵ مرداد سال ۹۸ مصوب کرد با توجه به مشکلات و مسائل سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه براساس مقررات ، پذیرش دانشجو را انجام دهد تا برای سال ۱۳۹۹ نحوه پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه بعدی تصمیم گیری شود.

به گفته دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، دبیرخانه شورا علیرغم میل باطنی اطلاعیه صادر کرد چرا که دانشگاه آزاد به تذکرات شفاهی و تلفنی دبیر خانه شورا مبنی بر اجرای مصوبات توجه نکرده است.

دکتر خدایی خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی که براساس طرحی که به امضای  بیش از ۱۰۱ نفر از نمایندگان مبنی بر تمرکز سنجش و پذیرش دانشجو در روز سه شنبه جاری بود، تشکیل شد و جمع بندی رئیس کمیسیون به این صورت بود که تمرکز پذیرش جزو اختیارات شورای سنجش و پذیرش است بنابراین احتیاج به قانونگذاری جدید نیست و این به معنی عدم تایید عمل خلاف قانون دانشگاه آزاد می‌باشد.

دکتر خدایی همچنین یادآور شد: اطلاعیه دبیر خانه شورا ناظر بر عدم هماهنگی و عدم گرفتن مجوز از شورا است و دانشگاه آزاد مثل همه دانشگاه‌های کشور به جای فرافکنی می‌تواند براساس قانون از مصوبات سنجش و پذیرش  درخواست مجوز تکمیل ظرفیت کند تا احترام قانون و مصوبات شورا حفظ شود.

به گفته دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیمات این شورا براساس مصالح ملی انجام می‌گیرد و ملاک مصوبات ابلاغی که توسط رئیس شورا یعنی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است که در اطلاعیه دانشگاه به حمایت از وزیر علوم اشاره شده در حالی که این دانشگاه مصوبات ابلاغی وزیر علوم را رعایت نمی‌کند.

دکتر خدایی  تاکید کرد: اطلاعیه صادر شده براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو بوده است نه سازمان سنجش. بنابراین دانشگاه آزاد برخلاف قانون، مصوبات هیئت وزیران و همچنین هماهنگی‌های لازم درخصوص پذیرش، با دبیر خانه شورا را انجام نداده است. لذا از همکاران این دانشگاه انتظار می‌رود قانون را رعایت کرده و مطالب حاشیه‌ای در خصوص سازمان سنجش و آموزش کشور را در رسانه‌ها مطرح نکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن