فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ متقاضی شرکت کنکور نیستند

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش اظهار کرد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای عموماً وارد بازار کار می‌شود و کمتر متقاضی شرکت در کنکور هستند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مصطفی آذر کیش مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش اظهار کرد: از یک‌میلیون و صد هزار داوطلب کنکور امسال باید ببینیم چه تعداد آن‌ها فارغ‌التحصیل فنی و حرفه‌ای و کاردانش بودند. اینکه چون می‌توانند در کنکور شرکت کنند پس لزوماً این رخ می‌دهد، این‌گونه نیست. آمار می‌گوید ۷۰هزار نفر از داوطلبین کنکور امسال را این دانش آموزان تشکیل داده بودند یعنی کمتر از ۶درصد آن‌ها در کنکور شرکت کردند که بسیاری واجد شرایط نشدند و ۴۶درصد هم انتخاب رشته نکردند. پس همچنان اولویت بازار کار است.

وی در پاسخ به این پرسش که این فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ متقاضی شرکت کنکور نیستند و در رشته‌های آزاد از کنکور و یا دانشگاه جامع علمی کاربردی شرکت می‌کنند و درنهایت این‌طور نیست که بلافاصله بعد از دیپلم وارد بازار کار شوند نیز بیان کرد: همین‌الان ورودی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی کاهش پیداکرده و ابراز نگرانی‌هایی نیز در این مورد وجود دارد. اما از سوی دیگر افراد در شاخه فنی و حرفه‌ای برای بالا بردن سطح خود می‌توانند تحصیل کنند و این مانعی برای اشتغال نیست. مسیر توسعه حرفه‌ای بسته نیست. اما اینکه یک مدرک‌گرایی در جامعه وجود دارد و اکثراً تمایل دارند تحصیلات دانشگاهی داشته باشند را می‌پذیرم ولی داده‌های آماری و مشاهده ما می‌گوید درنهایت مهارت آموختگان عمدتاً دنبال این هستند که وارد بازار کار شوند.

آذر کیش  درباره فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ متقاضی شرکت کنکور اظهار کرد:  مشوق‌هایی برای مهارت‌آموزی دارد وضع می‌شود به‌طور مثال در دوره سربازی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغیه‌ای در دستور کار دارد که می‌گوید اگر فردی مهارتی داشته باشد بتواند از مزایایی مثل‌اینکه مربی و آموزش‌دهنده باشد یا محل خدمت خود را مشخص کند و … البته این ابلاغیه باید از طرف آن‌ها و به‌طور مشخص با ذکر مشوق‌ها ابلاغ شود ولی موضوع این است که برای مهارت آموختن مشوق‌ها در نظر گرفته می‌شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن