افزایش هزینه دانشگاه علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که آموزش پزشکی، آموزش گران و پر هزینه ای است، گفت: افزایش ۲ برابری ظرفیت پذیرش پزشکی، هزینه دانشگاه های علوم پزشکی را افزایش می دهد.

دکتر باقر لاریجانی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش ۲ برابری ظرفیت پذیرش پزشکی در سال جاری، گفت: نظرات نمایندگان مجلس محترم است و نظر دادن جزء حقوق آنها است اما ما نیز در وزارت بهداشت دلایلی را برای عدم افزایش ناگهانی ظرفیت پزشکی داریم.

وی افزود: وزارت بهداشت محاسبه توسعه نیروی انسانی گروه علوم پزشکی را در یک کار دقیق انجام داده است. این محاسبه متناسب با آموزش هایی که ارائه می شود، متناسب با مدت تعهد دانشجویان، متناسب با نقش آفرینی هر نیروی انسانی در تیم ارائه خدمات و متناسب با بستر ارائه خدمات و ارزش کار برنامه ریزی شده است.

انجام محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز در ۵ تا ۱۰ سال آینده کشور

لاریجانی یادآور شد: ما در وزارت بهداشت با متدهای مختلفی این محاسبات را انجام داده ایم و بر اساس همین محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز در ۵ تا ۱۰ سال آینده کشور را انجام داده ایم. این محاسبه مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی است و دانشگاه ها خود را آماده کرده اند که دانشجویان را بر اساس این طرح و محاسبات تربیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که هر ساله متناسب با شرایط میزانی افزایش در ضرایب این محاسبه داشته باشیم. بنابراین آنچه از لحاظ تخصصی وزارت بهداشت می تواند نظر دهد این است که دانشگاه های علوم پزشکی هم اکنون با ظرفیت نسبتا بالایی نیروی انسانی را تامین می کنند.

۱۱ درصد بودجه دانشگاه های علوم پزشکی صرف آموزش پزشکی می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط سخت دانشگاه های علوم پزشکی در تربیت دانشجو گفت: دانشگاه ها هم اکنون نیز با مشکلات مالی روبرو هستند. در مجموع ۱۱ درصد بودجه دانشگاه های علوم پزشکی صرف آموزش پزشکی می شود. هم اکنون بسیاری از دانشگاه ها برای پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی با چالش های جدی مواجه اند و در صورتی که ظرفیت ۲ برابر شود این هزینه ۲۲ درصد می شود.

حداقل هزینه تربیت یک دانشجوی پزشکی سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان

وی خاطرنشان کرد: آموزش پزشکی یکی از حوزه های آموزشی گران قیمت است. بر اساس محاسباتی که انجام شده هزینه تربیت دانشجو در رشته های داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی سالانه در محدوده ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است. حداقل هزینه تربیت یک دانشجوی پزشکی سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و هزینه تربیت یک دانشجوی دندانپزشکی سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون است.

لاریجانی افزود: ضمن اینکه حدود ۴۰ درصد آموزش در فیلد پزشکی بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام می شود. هزینه هر تخت بیمارستانی بسیار سنگین است و گسترش این موارد کاری نیست که بتوان آن را یک شبه و ناگهانی انجام داد.

وی تاکید کرد: از نظر وزارت بهداشت، محاسبه نیروی انسانی گروه پزشکی بحثی کاملا تخصصی است و وزارت بهداشت در حال حاضر نیز متناسب با نیازهای کشور نیرو تربیت می کند. در سال های گذشته در برخی از رشته ها یا مقاطع تا ۳۰۰ برابر ظرفیت را افزایش داده ایم و در برخی دیگر از رشته ها نیز به میزان های متفاوتی این افزایش را انجام داده ایم.

پذیرش بومی می تواند نیاز کشور را تامین کند

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: اکنون وزارت بهداشت به دلیل ادغام آموزش با نظام خدمات، ظرفیت پذیرش نیروهای تخصصی خود را افزایش داده است و ما با برنامه ریزی درست این مسیر را پیش ببریم. به نظر می رسد حل مشکل پزشک در گرو توزیع مناسب تر نیروی انسانی در کشور است و به نظر می رسد با توجه به اینکه ۳۰ درصد ظرفیت تخصصی و عمومی به صورت بومی پذیرش می شوند ما در یک بازه زمانی معقول می توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

وی درباره بخشی از ماده واحده مورد نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتقال دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند، گفت: تعدادی از دانشجویان قبل از اینکه وزارت بهداشت انتقال به داخل کشور را به گونه ای محدود کند به خارج از کشور رفته اند و اکنون چند هزار از پرونده مربوط به این دانشجویان در دست بررسی است.

تحصیل ۳ هزار نفر در دانشگاه های بدون تایید وزارت بهداشت

لاریجانی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور در گروه علوم پزشکی تحصیل می کنند که در وزارت بهداشت پرونده دارند. از این تعداد ۳ هزار نفر در دانشگاه هایی تحصیل می کنند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست. برای ۷ هزار نفر دیگر نیز باید شرایط کنکور و شرایطی که وزارت بهداشت و شورای ارزشیابی تعیین کرده است لحاظ شود و دروسی که گذرانده اند ملاک قرار گیرد.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نمی توان کنکور را دور زد زیرا این افراد در بازگشت باید سلامت مردم را بر عهده بگیرند و ما نمی توانیم به آسانی این دسته از دانشجویان را پذیرش کنیم مگر اینکه شرایط لازم را داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن