اجازه نمی‌دهیم یک نفر هم به ناحق روی صندلی دانشگاه بنشیند

پورعباس گفت: اگر موردی از تقلب در ورود به دانشگاه‌ها است که افراد معتقدند عده‌ای به ناحق به دانشگاه رفتند اسم بدهند تا ما بررسی کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش  در پاسخ به سوالی درباره این که عده‌ای در رشته دامپزشکی تغییر رشته داده و اکنون در پزشکی ادامه تحصیل می‌دهند، تاکید کرد: سال ۱۳۹۸ یک سری نقل و انتقال بر اساس امتیاز اعضای هیأت علمی در پذیرفته شدگان کنکور بوجود آمد که در آنجا نظارت سازمان سنجش به شدت و دقت اعمال شد. در سال ۱۳۹۶ نیز یک مسأله‌ای در پذیرش دانشگاه آزاد در رشته‌های علوم پزشکی اتفاق افتاد که تمام این موارد در یک مصوبه شورای سنجش و پذیرش ابطال و این مساله در شهریور ۱۳۹۶ حل شد.

از مسیر سنجش هیچ کس از مسیری که حقش نیست بر روی صندلی دانشگاه نمی‌نشیند

معاون وزیر علوم با بیان این که اگر موردی از تقلب در کنکور و ورود به دانشگاه‌ها است که افراد معتقدند عده‌ای به ناحق به دانشگاه رفته‌اند همچنین فردی با رتبه صد هزار بر صندلی پزشکی نشسته، اسم بدهند تا ما بررسی کنیم.

وی بیان کرد: همه دعوا بر سر کنکور‌های سال‌های ۱۴۰۰ به ماقبل و تفسیر‌های مختلفی که از قانون شکل گرفته، است. درباره این که چه کسی رفته بر چه صندلی دانشگاه نشسته است‌ می‌گویم از مسیر سنجش هیچ کس از مسیری که حقش نیست بر روی صندلی دانشگاه نمی‌نشیند. در مسیر تقسیم صندلی‌های خوب، متوسط و حتی معمولی بین داوطلبان قانون حاکمیت دارد و ما طبق قانون حرکت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: طبیعتا سه سهمیه منطقه‌ای ۱، ۲ و ۳ در کنکور داریم که در آن افراد با یکدیگر قابل رقابت نیستند و افراد در هر منطقه‌ای با یک شکل عمل خواهند کرد و تعهداتشان هم متفاوت خواهد بود.

۱۳۵ نفر از داوطلبان شبهه دار کنکور در آزمون مجدد رفع شبهه کردند و دانشجو شدند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تعیین تکلیف داوطلبان شبهه دار کنکور ۱۴۰۱ فزود: بر اساس قانون استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها، سازمان سنجش نباید اجازه می‌داد که داوطلبانی که دارای شبهه آزمون هستند دانشجو شوند. چهار ماه هم طبق قانون وقت داشتیم که این موارد را بررسی کنیم. در نهایت این افراد به آزمون رفع شبهه دعوت شدند و ۱۳۵ نفر موفق شدند که از خودشان رفع شبهه کنند و به عنوان دانشجو معرفی شدند و مابقی از آزمون محروم شدند.

تقلب در ورود به دانشگاه در کنکور ۱۴۰۲ عملا به صفر رسید

پورعباس با تاکید بر این که در نوبت دی کنکور ۱۴۰۲ از ۶۹ نفر تجهیزات تقلب گرفته شد گفت: در نوبت تیر کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۵ نفر با تجهیزات تقلب دستگیر شدند و نتوانستند از آن استفاده کنند. نسل دوم آشکار ساز هرچه تجهیزات تقلب بود را شناسایی کرد.

به گفته وی، در هر دو نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۲ از مسیر ماده ۱۱ که به بررسی‌های فنی پاسخنامه‌ها اشاره دارد، حتی یک نفر متقلب شبکه‌ای شناسایی نشد. نه سنجش، نه دستگاه‌های نظارتی و نه دستگاه‌های حافظ امنیت موردی گزارش نکردند. البته در نوبت تیر ماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۴۰ نفر را به عنوان شیطنت و فضولی در آزمون گرفتیم. این افراد در میان یک میلیون کنکوری عدد زیادی نیست. این افراد دور هم شیطنت‌هایی داشتند که این افراد را به عنوان شبهه دار دعوت به آزمون و مصاحبه می‌کنیم و عملاً میزان تقلب در کنکور ۱۴۰۲ به صفر رسید. در سال‌های بعد هم این مسیر را ادامه می‌دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن