دانشنامه‌ های علوم پزشکی کاملا دیجیتال شدند/ امکان جعل صفر شد

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت از صدور دانشنامه دیجیتال برای دانش آموختگان علوم پزشکی از سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با طراحی «کیوآرکد» ویژه و هوشمندسازی، امکان جعل دانشنامه به صفر رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گفتگو با امیر مختاری وی افزود: در بحث دسترسی آسان به داده‌های حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت و هوشمندسازی در این زمینه و همچنین نیاز دسترسی دانش آموختگان به دانشنامه‌ها، در کمتر از یکسال یک پروپوزالی درباره «ایجاد مدرک الکترونیک» و صدور «دانشنامه متحدالشکل» در کل کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه کردیم.

وی افزود: پس از تکمیل این طرح، سامانه‌ای طراحی شده است که همه روند را به صورت هوشمند انجام می‌دهد. در واقع رویه کار به این صورت است از زمانی که دانشگاه اعلام می‌کند یک فرد در یک رشته و مقطع فارغ التحصیل شده است، دانش آموخته به سامانه مراجعه می‌کند و در صف افراد در حال فارغ التحصیلی قرار می‌گیرد. پس از آن فرد به اداره طرح معرفی می‌شود و بعد از انجام طرح دوباره به این سامانه مراجعه کند.

طی تمام مراحل دانشنامه دیجیتال به صورت هوشمند و مکانیزه

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: پس از انجام طرح و پایان کار، به صورت مکانیزه پایان طرح از طریق سامانه اعلام می‌شود و دانش آموخته می‌تواند جهت صدور دانشنامه خود اقدام کند. در هنگام صدور دانشنامه، موارد کنترلی اجرا می‌شود. یکی از مهمترین موارد کنترلی برای دانش آموختگان علوم پزشکی انجام تعهدات است. تعهدات دانش آموخته کنترل می‌شود و اگر تعهدات تمام شده باشد، پایان تعهدات در سامانه درج می‌شود و اگر هم انجام نداده باشد باید تعهدات را انجام دهد و پس از پایان تعهدات به سامانه مراجعه کند.

وی یادآور شد: پس از پایان این مراحل دانش آموخته می‌تواند برای صدور دانشنامه درخواست دهد. پس از آن سامانه یک سری موارد کنترلی را به صورت هوشمند اجرا می‌کند. در سامانه جدید از زمان تحصیل در مدرسه، نمره کنکور، سوابق تحصیلی در دوران تحصیل دانشگاه همگی کنترل می‌شوند. موضوعاتی از جمله نظام وظیفه و سوابق تحصیلی به صورت هوشمند در سامانه انجام می‌شود و پس از تاییدیه نهایی، دانش آموخته در سامانه در صف امضای دانشگاه قرار می‌گیرد.

مختاری اضافه کرد: در بحث امضای مدارک تحصیلی ما با یک قانون کلی مواجه هستیم. مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت مصوبه‌ای دارد که بر اساس آن مشخص می‌کند که هر مدرکی، در هر مقطعی و هر رشته‌ای باید از سوی چه افرادی در دانشگاه امضا شود. در گذشته به این شکل بود که هر دانشگاهی که مدرک دانش آموختگی را صادر می‌کرد آن را به صورت کاغذی صادر می‌کرد و به صورت فیزیکی مدارک امضا می‌شدند.

امضای مدارک دانش آموختگان را با استفاده از «توکِن امضای دیجیتال»

وی گفت: پیش از این اتحاد رویه در شکل مدارک تحصیلی وجود نداشت اما با ایجاد سامانه جدید قانون این اجازه را به مدیران مربوطه دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌دهد که مدارک دانش آموختگان را با استفاده از «توکِن امضای دیجیتال» امضا کنند. «توکِن امضای دیجیتال» با کمک حراست به زیرشاخه‌های فرآیند دانش آموختگی تحویل داده می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: پس از اینکه دانشنامه به وسیله «توکِن امضای دیجیتال» امضا شد، تصویر دانشنامه به صورت الکترونیک در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد و در آن زمان دانشگاه می‌تواند از آن پرینت بگیرد و آن را در اختیار دانش آموخته قرار دهد. این دانشنامه دیجیتال که صادر می‌شود دارای «کیوآرکد» است و قابلیت استعلام در سامانه صحت‌سنجی سازمان امور دانشجویان است و کد صحت هم در آن درج می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر همه این قابلیت‌ها، دانشنامه دیجیتال صادره از دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای «کیوآرکد» اختصاصی هستند. همچنین این دانشنامه‌ها دارای کد یکتای اختصاصی وزارت بهداشت هستند. به کمک این کد یکتا، تمام سازمان‌هایی که می‌خواهند مدارک تحصیلی را استعلام کنند می‌توانند با ورود به سایت وزارت بهداشت آن را استعلام کنند.

نسخه فیزیکی دانشنامه به یک یادگاری برای دانش آموختگان بدل می‌شود

مختاری گفت: با توجه به دیجیتالی شدن دانشنامه، نسخه فیزیکی دانشنامه به یک یادگاری برای دانش آموختگان بدل می‌شود. به این ترتیب امکان جعل دانشنامه در دانشگاه‌های علوم پزشکی نزدیک به صفر است چرا که با توجه به وجود «کیوآرکد»، زیرساخت استعلامی وزارت بهداشت و کد صحت سازمان امور دانشجویان، صحت‌سنجی چندگانه‌ای برای مدارک تحصیلی توسط سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشنامه دیجیتالی یک مشکل دیگر از مشکلات فارغ التحصیلان را رفع کرده است. در گذشته اگر دانشجویان و فارغ التحصیلان قصد ترجمه مدرک تحصیلی خود را داشتند و یا به سازمان نظام وظیفه مراجعه می‌کردند، در زمان مراجعه سازمان‌ها مدارک رو نمی‌پذیرفتند و اعلام می‌کردند که باید وزارت بهداشت آن را دوباره تأیید کند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: این امر به این دلیل بود که دانشنامه را دانشگاه‌ها صادر می‌کردند و سازمان‌ها مرجع بالاتر یعنی وزارت بهداشت را به رسمیت می‌شناختند. با دیجیتالی شدن دانشنامه این معضل حل شده است و دانش آموخته خیلی راحت می‌تواند در زمان مراجعه به وزارت امور خارجه، سازمان نظام وظیفه و یا قوه قضائیه به کمک وب سرویس و با ارائه کد ملی استعلام مدرک خود را مشاهده کند.

وی یادآور شد: دانشجویان خارجی برای صدور دانشنامه به شکل دو زبانه می‌توانند از دانشنامه دیجیتالی استفاده کنند. پیش از این برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشنامه دو زبانه را صادر نمی‌کردند و این دانشجویان خارجی مجبور می‌شدند دوباره این فرآیند را طی کنند. برای دانشجویان ایرانی مدارک تحصیلی به زبان دوم صادر نمی‌شود اما برای دانشجویان خارجی مدرک تحصیلی به زبان دوم هم صادر می‌شود. اطلاعات این دانشجویان در هسته اطلاعات دانش آموختگان وزارت بهداشت وجود دارد و هر جای دنیا می‌توانند آن را استعلام کنند.

صدور دانشنامه دیجیتال برای دانش آموختگان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود

مختاری خاطرنشان کرد: صدور دانشنامه دیجیتال برای دانش آموختگان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود. دانشجویان تا پایان سال ۱۴۰۲ در سیستم جدید بررسی می‌شوند و صدور مدرک برای آن‌ها در این سامانه صورت می‌گیرد. برای دانشجویان قدیمی هم تصمیم گرفته شده است که فرآیندی تعریف شود تا به این سمت حرکت کنند.

وی گفت: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی از زمان فراغت از تحصیل تا زمانی که دانشنامه به دست آن‌ها برسد چند سال به طول می‌انجامد. دلیل آن هم گذراندن طرح و تعهدات است. برای دانشجویان قبل از سال ۱۴۰۳ تدابیری اندیشیده شده است. از سال ۱۴۰۳ کاملاً اجرایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن