آمادگی وزارت علوم برای گسترش ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی

وزیر علوم در دیدار با سفیر جمهوری عراق در تهران از از آمادگی وزارت علوم جهت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی و گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با سعد جواد قندیل، سفیر جمهوری عراق در تهران، رشد علم و فناوری در ایران را نشان‌دهنده اعتبار بالای فعالیت‌های آنان در مجامع علمی دانست و تاکید کرد: رفت‌وآمدهای علمی شناخت بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی را بیشتر می‌کند و موتور حرکت فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک خواهد شد.

وی، با اشاره به ارتباطات نزدیک بین ایران و عراق، گفت: امروزه ما در تمام زمینه‌ها این نزدیکی را احساس کرده و مسائل عراق را مسئله خودمان می‌دانیم و نسبت به برقراری ارتباط در تمام حوزه‌ها ازجمله حوزه علوم و فناوری آمادگی داریم.

وزیر علوم بابیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌های ایرانی ازنظر علمی جایگاه مطلوبی در دنیا دارند و به لحاظ تولید علم نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل‌شده است، افزود: رشد علم در ایران، نشان‌دهنده به‌روز بودن اطلاعات اساتید و اعتبار بالای فعالیت‌های آنان در مجامع علمی است و ازنظر تربیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده نیز، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دنیا، به لحاظ سواد علمی از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار هستند.

غلامی همچنین به ضرورت‌های موجود در جامعه ایران و ایجاد محدودیت از سوی کشورهای استکباری اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی، دانشگاه‌های ما بیشتر به سمت تبدیل دانش به فناوری و استفاده از یافته‌های علمی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور حرکت کرده‌اند و تجربه‌های خوبی درزمینهٔ ایجاد مراکز رشد و فناوری، واحدهای علمی و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مؤثر در زمینه‌های انتقال تکنولوژی کسب شده است.

وی همچنین از آمادگی وزارت علوم جهت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی و گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی خبر داد و اظهار داشت: باعث خرسندی است که در حال حاضر میزبان تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان عراقی در کشور ایران هستیم. امیدواریم بتوانیم آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهیم.

غلامی مبادله استاد بین دانشگاه‌های بین دو کشور را گامی مؤثر در تبادل و گسترش علم و تکنولوژی دانست و خاطرنشان کرد: رفت‌وآمدهای علمی شناخت بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی را بیشتر می‌کند و موتور حرکت فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک خواهد شد.

وزیر علوم با اشاره به همکاری علمی بین‌المللی در سطوح مختلف، تصریح کرد: همکاری‌های علمی بین‌المللی در بخش‌های دیگر نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی صورت گیرد. به طوری‌که می‌توان پارک‌های علم و فناوری را هم در کنار دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی، معرفی کرد و از ظرفیت‌های علمی دو کشور برای رفع نیاز آن و کشورهای منطقه بهره گیریم.

غلامی تأکید کرد: دانشگاه‌های ایران برای تصمیم‌گیری درخصوص همکاری با بخش‌های مختلف خودشان مستقلاً تصمیم می‌گیرند اما برای ارائه همکاری‌های مشترک و قوی، هماهنگی‌های لازم باید در وزارت علوم ایران و عراق صورت گیرد تا برنامه‌ها از طرف دولت‌ها حمایت شوند.

وی همچنین به توزیع بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا در این زمینه به دانشجویان عراقی توجه بیشتری کنیم و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نیز در بورسیه‌ها بگنجانیم.

وزیر علوم در پایان بر لزوم برنامه‌ریزی همکاری‌ها در جهت ارتباط بیشتر و شناخت دانشگاه‌های دو کشور و رفت‌وآمد اساتید و دانشجویان تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم با علایق موجود در آینده نزدیک شاهد همکاری‌های تحقیقاتی بین محققان دو کشور و حل مسائل منطقه و ارتقای علمی کشورهای اسلامی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن