تغییر کاربری خوابگاه‌های مجردی به متاهلی

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از تغییر کاربری فضای مازاد خوابگاهی برای تبدیل به خوابگاه متاهلین خبر داد.

رضا نصیری در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به دستور رئیس دانشگاه آزاد مبنی بر ایجاد فضای خوابگاهی برای مزدوجین دانشجوی این دانشگاه، اظهار داشت: بر این اساس همه استانها موظف هستند مازاد فضای خوابگاهی خود را تبدیل به خوابگاه های متاهلین کنند.

وی با بیان اینکه فضای خوابگاهی متاهلین دانشگاه آزاد در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ تخت است، افزود: دانشگاه آزاد تقریبا ۷۰ هزار تخت خوابگاهی دارد که البته حدوداً نیمی از آن فعال و در اختیار دانشجویان مجرد است. طبق دستور دکتر تهرانچی، مقرر شده است با تغییر کاربری در این خوابگاه ها، متاهلین با شرایط و تسهیلات مناسب از آن بهره مند شوند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: در صورتیکه دانشگاه آزاد اسلامی به اندازه کافی متقاضی استفاده از خوابگاه های متاهلین را نداشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت که مسئولین استانی دانشگاه، حسب اختیارات خود، استفاده از این خوابگاه ها را با شرایط مناسب و بر اساس مقررات دانشگاه، برای مزدوجین جوان غیر دانشجو نیز فراهم کنند.

نصیری ازدواج دانشجویی را ازدواجی آگاهانه دانست و ادامه داد: چنین ازدواجی در محیط علمی شکل می گیرد و اساس آن مبتنی بر شناختی است که حاصلِ مدتها در کنار هم درس خواندن، در کنار هم به آزمایشگاه و مسجد و اعتکاف و اردوی راهیان نور و … رفتن، است و موجب آشنایی ۲ نفر با خلق و خوی یکدیگر می شود.

نصیری افزود: ازدواج‌های دانشجویی که خصوصاً در ۲۰ سال گذشته با تشویق مقام معظم رهبری شکل گرفته، کمترین آسیب را در بین ازدواجهای جامعه داشته است و طبق آمار می توان گفت که بیش از ۹۵ درصد این ازدواجها، پایدار، ماندگار و مثمر ثمر هستند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد بهنگام بودن را از جمله محاسن برجسته ازدواج دانشجویی برشمرد و گفت: این ازدواج دقیقاً در مقطعی صورت می گیرد که جوان به بالندگی، بلوغ فکری و بلوغ جسمانی که پیش نیاز تشکیل خانواده محسوب می شود، رسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ازدواج های دانشجویی، نگاه مادی گرایانه معمول و رایج جامعه، بسیار کمتر به چشم می خورد و دانشجویان نخست با توکل بر خدا و سپس به پشتوانه حمایت خانواده ها و کمک دانشگاه، ازدواج می کنند.

نصیری افزود: با همکاری تنگاتنگ میان دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونین دانشگاه آزاد، پارسال قریب بر ۹ هزار زوج دانشگاه برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) راهی مشهد مقدس و از برنامه های معنوی و آموزشی همچون تفاهم زوجین، ازدواج پایدار، فرزند آوری و فرزندپروری بهره مند شدند.

وی در تشریح سایر برنامه های آموزشی این حوزه گفت: ما سال گذشته در کنار جشن ازدواج، برای مجردها نیز بمنظور راهنمایی در انتخاب درست همسر، همایشهایی را با حضور مشاورین ارشد حوزه روانشناسی و مسائل اعتقادی برگزار کردیم. همچنین برای زوجهایی که از سفر مشهد بازگشته بودند دوره هایی را مرتبط با مسائل بعد از عقد و عروسی و آشنایی با  مهارتها و  سبک زندگی ایرانی – اسلامی خصوصاً سبک زندگی ۱۴ معصوم و بالاخص شیوه زندگی حضرت صدیقه کبری (س) که نمونه برجسته همسر داری و تربیت فرزند بودند، برگزار کردیم.

نصیری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به افزایش نسل در چند سال اخیر، گفت: در این راستا مقرر شد واحدهایی که از امکان لازم برخوردار هستند، برای دانشجویانی که در همان سال اول زندگی و در حالی که هنوز دانشجوی دانشگاه آزاد هستند و صاحب فرزند می شوند نیز مراسم ویژه ای برگزار کنند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد درباره نحوه و میزان حمایتهای مالی دانشگاه از زوج های جوان، اظهار داشت: در این حوزه دانشجویان می توانند از طریق صندوق رفاه، طبق ضوابط از وام های در نظر گرفته شده، بهره مند شوند. ضمن اینکه در جریان خود مراسم ازدواج دانشجویی، علاوه بر اینکه تمام هزینه های ایاب و ذهاب سفر به مشهد بر عهده ماست،سه شبانه روز نیز میهمان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن