برگزاری آزمون های متمرکز دروس عمومی در دانشگاه آزاد

معاون آموزشی دانشگاه آزاد شیراز:

معاون آموزشی دانشگاه آزاد شیراز گفت: استادان با برگزاری آزمون متمرکز ملزم می‌شوند که سرفصل‌های درسی را به صورت کامل تدریس کنند.
به گزارش خبرگزاری  آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق بسته کاری ارتقای کیفیت، کارآمدی دوره‌های تحصیلی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر پایش و ارزیابی کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی اقدام به اندازی سامانه کلاس استاندارد تکمیلی برنامه‌ریزی درسی (کاتب) کرده است.

برگزاری متمرکز آزمون سوالات عمومی در دو گروه دانشگاهی

اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای زنجان، همدان و گلستان در یک گروه، لرستان، سمنان و هرمزگان در یک گروه و فارس، البرز و واحد علوم و تحقیقات در گروه دیگر اقدام به اجرای طرح متمرکز کردن دروس شیمی عمومی ۲، ریاضی ۲، فیزیک ۲ و زبان انگلیسی کرده‌اند.

این طرح در حالی در راستای تحقق عدالت آموزشی در دانشگاه‌ها به اجرا درآمده که مقرر شده در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این آزمایشی از ترم‌های آینده در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به اجرا دربیاید.

واحدهای دانشگاهی که طرح متمرکز دروس در آنها به اجرا درآمده، از این طرح ابراز رضایت کرده‌اند و دانشجویان و استادان نیز نگرش مثبتی به این طرح داشته‌اند.

مشکل اصلی برگزاری متمرکز امتحان دروس عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی

سعید رازقی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز آزمون دروس شیمی ۲ و زیست‌شناسی به صورت متمرکز برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که در موضوع آموزش وجود دارد این است که ۷۰ تا۸۰ درصد سرفصل‌ها تدریس نمی‌رسد و در بهترین حالت ۶۰ تا ۷۰ درصد درس آموزش داده می‌شود اما آزمون متمرکز سبب می‌شود که سرفصل‌های درسی به صورت کامل تدریس شود.

وی اضافه کرد: البته در برخی دروس سرفصل‌ ارائه شده به ۳۰ تا ۴۰ درصد هم نمی‌رسد، اما در مقابل در دروس‌ علوم پایه از ۷۰ تا ۸۰ درصد سرفصل‌ها سؤال طرح می‌شود و استاد ملزم به تدریس است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تأکید کرد: در تمام استان‌ها و شهر‌ها سرفصل‌های علوم پایه به یک شکل برگزار می‌شود و عدالت آموزشی برقرار است، چراکه از لحاظ نمره‌ دهی تفاوتی وجود ندارد و یک فرآیند ثابتی وجود دارد.

نحوه انتخاب اساتید طراح سوالات آزمون متمرکز دانشگاه آزاد

رازقی با بیان اینکه در زمینه اجرای آزمون متمرکز از استادان و اعضای هیئت علمی مجرب استفاده می‌شود، ادامه داد: استادانی که دارای مرتبه‌ علمی بالاتری هستند در راستای ارائه سرفصل‌ها و آزمون متمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته ممکن است در بعضی دروس مانند شیمی تنها از ۱۰ درصد استادان حق‌التدریس استفاده شود.

آیا آزمون دروس تخصصی هم به صورت متمرکز برگزار می شود؟

وی در ادامه درباره اینکه استقبال استادان از طرح آزمون متمرکز چگونه بود؟ گفت: استقبال بسیار خوبی بود، البته برخی استادان گلایه‌هایی داشتند و آن هم به دلیل کم و محدود شدن اختیاراتشان بود و اختیارات استادان نیز در چارچوب آیین‌نامه‌ای بود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در پاسخ به سؤال دیگر که آیا سرفصل‌های تدریس شده شامل دروس تخصصی هم می‌شود؟ گفت: آزمون متمرکز شامل دروس علوم پایه بود و ارائه سرفصل و آزمون متمرکز در دروس تخصصی مقداری مشکل است، چراکه تخصص و تجربیات استادان دخیل و نوع تدریس با دروس علوم پایه متفاوت می‌شود، با این شرایط و شیوه یادگیری دانشجویان بسیار راضی هستند و یادگیری بالاتر رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن