مشارکت پایین اساتید و دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از مشارکت پایین اساتید و دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: اعضای هیات علمی، رغبتی برای حضور در کرسی‌ها از خود نشان نمی‌دهند و این مشارکت پایین اساتید و دانشجویان در فعالیت‌ فرهنگی است

مجید سرسنگی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به برگزاری جلسه معاونان فرهنگی دانشگاه های سطح یک در تشریح موضوعات مورد بحث در این جلسه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه بر آن تاکید شد، این بود که حوزه فرهنگی باید در دانشگاه ها به رسمیت شناخته شود؛ چرا که حوزه آموزش و پژوهش در دانشگاه ها موضوعی جا افتاده و رسمی است اما حوزه فرهنگی آن چنان که باید به رسمیت شناخته نشده و فقط به عنوان برنامه ای فوق برنامه از آن یاد می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «فرهنگ مثل هواست»، بر جدی دانستن حوزه فرهنگ در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: توجه به موضوعات فرهنگی در دانشگاه نباید صرفا در سخنرانی ها تاکید شود بلکه باید به صورت عینی و عملی اجرایی شود.

ارتقا جایگاه معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها

وی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه را جایگاه معاونت های فرهنگی در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: جایگاه معاونت های فرهنگی در دانشگاه نباید دست چندم و در رده های پایین قرار داشته باشد بنابراین باید فکری برای ارتقای این معاونت در دانشگاه ها کرد تا اقدامات فرهنگی با اعتماد به نفس بیشتری انجام شود.

انتقاد از بودجه نازل فرهنگی

سرسنگی با اشاره به اینکه معاونان فرهنگی دانشگاه ها نسبت به بودجه نازل دانشگاه ها در بحث فرهنگی انتقاد داشتند، گفت: بودجه فرهنگی در دانشگاه ها کافی نبوده و آنقدری نیست که بتوان با تکیه بر آن خیل عظیم دانشجویان را به سمت کار فرهنگی هدایت کرد. چون مشارکت پایین اساتید و دانشجویان در فعالیت‌ فرهنگی است

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به مشارکت پایین اساتید و دانشجویان در فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها، اظهار کرد: سطح مشارکت دانشجویان به شکل ناراحت کننده ای تقلیل یافته و درحال حاضر تعداد دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی و سیاسی، در مقایسه با کل دانشجویان دانشگاه ها اندک است.

عدم مشارکت اعضای هیات علمی در مسائل فرهنگی

وی میزان مشارکت اعضای هیات علمی در مسایل فرهنگی را نیز بسیار کم و تقریبا هیچ عنوان کرد و گفت: تاکنون نتوانسته ایم به خوبی از ظرفیت اعضای هیات علمی استفاده کنیم که این مساله، از جمله نقاط ضعف در دانشگاه های سطح یک کشور به شمار می رود.

سرسنگی یادآور شد: اگر اعضای هیات علمی به سمت فعالیت در موضوعات فرهنگی و اجتماعی چرخش پیدا کنند، بسیاری از مشکلات حل می شود؛ چرا که اگر این افراد که الگوهای دانشجویان هستند، بینش فرهنگی و اجتماعی داشته باشند، دانشجویان نیز به تبعیت از آنها، به این سمت سوق پیدا می کنند.

نگرانی اعضای هیات علمی از حضور در کرسی‌های آزاداندیشی 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه معاونان فرهنگی دانشگاه ها خواستار توجه جدی به کرسی های آزاداندیشی در سال تحصیلی جدید هستند، گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که در جریان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی باید به این افراد اطمینان داد که حضور در این کرسی ها، هزینه ای برایشان ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی، اعضای هیات علمی رغبتی برای حضور در کرسی ها از خود نشان نمی دهند؛ چرا که نگران هستند شاید سخنی به زبان بیاورند که فرداروزی به آن ها تهمت و یا نسبت های ناروا زده شود.

سرسنگی با تاکید بر اینکه کرسی های آزاد اندیشی را نمی توان بصورت گلخانه ای اداره کرد، گفت: طرفین باید با صراحت حرف هایشان را بزنند. اگر زمینه های قانونی فراهم شود و افراد برای حضور در این کرسی ها نگرانی نداشته باشند، خروجی آن قطعا برای دانشگاه و جامعه مفید خواهد بود. چرا که به نظر می رسد از ظرفیت دانشگاه ها برای رفع چالش های کشور استفاده نشده و کرسی ها می تواند در این مسیر مثمرثمر باشد.

انتقاد از دخالت جناح‌های سیاسی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر الزام حضور دانشگاه ها در فعالیت‌های سیاسی، افزود: در این مسیر متاسفانه گاهی، برخی جناح‌های سیاسی در دانشگاه و تشکل ها دخالت‌هایی می‌کنند که منجر به تشویش و سردرگمی در فضای دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید الگوی سیاسی جامعه باشند، بر استقلال تشکل های سیاسی تاکید کرد و گفت: مسئولان باید در مقابل دانشجویان و عملکرد آن ها سعه صدر داشته باشند، چرا که یک جوان ۲۰ ساله قطعا نمی تواند درک خوب و کاملی از همه مسائل داشته باشد و درست عمل کند. به همین دلیل طبیعی است که  امکان بروز خطا و اشتباه از سوی آن ها وجود دارد.

سرسنگی در پایان گفت: در جلسه اخیر، مجموعه پیشنهادات معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تبدیل به بیانیه ای شد که برای بحث، بررسی و اتخاذ تصمیمات لازم به دبیرخانه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور، ارسال شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن