تاسیس دانشکده خانواده در ۳ دانشگاه/فرصت مطالعاتی آموزشی برای اولین بار

جزئیات جدید از طرح تحول آموزش عالی؛

معاون آموزشی وزارت علوم از تصویب مجوز تاسیس دانشکده خانواده در سه دانشگاه تهران، الزهرا و شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر قاسم عموعابدینی در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های کشور در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات اجرای طرح تحول آموزش عالی پرداخت و گفت: در این طرح ۱۰ موضوع با اقدامات مختلف مشخص شده است و به دانشگاه ها اعلام کردیم تا بر حسب وظیفه خود اقدامات‌ خود را به وزارت علوم اعلام کنند.

امکان آموزش غیرحضوری در دانشکده خانواده

وی گفت: راه اندازی دانشکده خانواده را فعلا در سه دانشگاه تهران، الزهرا و شهید بهشتی تصویب کردیم، ۱۵ رشته هم برای تدریس در این دانشکده‌ ها به تصویب رسیده است. براساس مصوبه دانشکده خانواده همانند دانشگاه‌های پیام نور می توانند آموزش حضوری و غیرحضوری داشته باشند. در واقع باید بپذیریم فضا و خواسته‌ها در حوزه نوع اموزش تغییر کرده است و فضای طرح تحول ایجاد می کند که حتما انجام شود.

جزییات طرح فرصت مطالعاتی آموزشی دانشجویان

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی هم یکی دیگر از موضوعات در ۱۰ موضوع طرح تحول است، گفت: مفهوم دیپلماسی علمی در دنیا روشن است. فضای فکر، عقل و اندیشه در حوزه تحولات بین المللی هرگز محدود نشده است ولی باید ببینیم چطور باید شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: وزیر علوم و کل مجموعه هم دنبال آن هستند که دانشجویان بتوانند در کشورهای اسلامی و کشورهایی که مناسبات خوبی داریم، یک ترم بگذرانند و دانشجویان ‌آنها هم در ایران یک ترم تحصیلی بگذرانند. وقتی هم واحدی را گذراندند، آن واحد جزء واحدهای پذیرفته شود و تا ۲۰ واحد به این شکل امکان تحصیل وجود دارد. آیین‌نامه این موضوع هم نوشته شده است. این روند در کشورهای مختلف؛ مانند کشورهای اروپایی هم وجود دارد.

به گفته عموعابدینی، شرایط را برای تبادل دانشجو بین کشورها تسهیل کردیم اکنون تبادل دانشگاه تهران با دانشگاه مسکو روسیه رسما اعلام شده است. شیوه نامه آن باید شورای برنامه‌ریزی باید مصوب کند در دستور است و به طور قطع این اتفاق می افتد. البته تبادل دانشجو فقط با کشورهای اسلامی مطرح نیست، با کشورهایی که همکاری های علمی آموزشی داریم، هم ممکن است. اما کشورهای اسلامی فضای واحد هستند. کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی یا کشورهای روس‌زبان هم ممکن است اما با کشورهایی که یک مجموعه هستند مثلا کشورهای روس زبان به دلیل هماهنگی مقررات آموزشی برخی کشورها راحت تر است.

وی با بیان اینکه ۴۰ واحد درسی در اختیار دانشگاه‌ها برای کارورزی و کارآموزی قرار دادیم، افزود: موضوع دیگری که هم در بازنگری آموزش عالی و هم طرح تحول مطرح است، این است که دانشجو بعد از تحصیلات شغل داشته باشد. بر اساس طرح تحول این موضوع مطرح است که آیا این فرد برای کسب شغل توانمند است. این چالش را باید حل کنیم. برای حل این چالش در شورای برنامه ریزی آموزش عالی تصویب کردیم که دانشگاه ها می‌توانند ۴۰ واحد درسی را برتی ترنبتط بت صنعت و جامعه در رشته های علوم انسانی و غیرعلوم انسانی برنامه ریزی کنند.

عمو عابدینی تاکید کرد: البته ۱۵ واحد را کارورزی و کاراموزی در نظر گرفتیم که فرد در صنعت باید کار را یاد بگیرد، در این صورت فرد در صنعت توانمند می‌شود که به عنوان برنامه درسی حرفه‌ای دوره‌های کارشناسی نام گرفته است. شیوه‌نامه این ۴۰ واحد جزء مصوب جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی است، پیش‌نویس شیوه‌نامه در اجلاس ۲ روزه معاونان آموزشی بررسی و نهایی  شد و به زودی ابلاغ می‌شود. دانشگاه هایی که قصد داشته باشند این برنامه ها را اجرا کنند بر اساس این شیوه‌نامه باید عمل کنند.

وی در تشریح شیوه جذب داشجویان با شیوه استادمحوری گفت: یکی دیگر از بحث‌ها در طرح تحول، استادمحوری است که برای اولین بار در کل نظام آموزشی انجام می‌شود. این موضوع را هم از استعدادهای درخشان شروع کردیم و ۲۰ درصد از دانشجویان عادی هم هستند ولی باید توسعه یابد. این موضوع در فرهنگ ما هم سابقه دارد، مثلا ابوعلی سینا شاگرد خود را انتخاب می کرد و در واقع استاد باید شاگرد خود را انتخاب کند.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه استادمحوری تدوین شده اما باید اشکالات آن رفع شود. استادمحوری در پژوهش هم باید انجام شود، خاطر نشان کرد:  پذیرش این شیوه از طریق سنجش است ولی برای استعدادهای درخشان چون قانون داشتیم در شورای برنامه ریزی اموزش عالی مصوب کردیم و به این شکل با مصاحبه ۱۰ استاد دانشجو انتخاب می شود در مرحله اول بخشی از جذب استعدادهای درخشان با استادمحوری است و باید تا سال بعد کل این ظرفیت با استادمحوری جذب شود.

وی تصریح کرد: جوان استعداد درخشان باید خیلی راحت زیر نظر علمی یک استاد قرار بگیرد تا شاگردپروری شکل بگیرد. این موارد را در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده‌ایم و امیدواریم تصویب شود. استعدادهای درخشان خوبی داریم باید فضا را باز و مدل ها را عوض کنیم. همچنین اگر استادی طرح پژوهشی دارد که در سامانه «نان» تصویب شده است، در این صورت ۱۰ یا ۲۰ نفر برای جایگاه همکاری با این استاد معرفی می شوند و استاد می‌تواند با مصاحبه یک یا چند نفر را انتخاب و به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی کند و این سازمان هم با بررسی مدارک آنها را برای پذیرش در این رشته می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن