«شریف» برترین دانشگاه ایرانی شد

رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی موسسه «تایمز هایر اجوکیشن» (Times Higher Education) در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر شد و دانشگاه شریف برترین دانشگاه ایران در این رتبه بندی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه رسمی رتبه‌بندی تایمز، این رتبه بندی شامل ۱۹۰۴ دانشگاه در ۱۰۸ کشور و منطقه است.

این جدول بر اساس ۱۸ شاخص عملکرد با دقت کالیبره شده و عملکرد یک موسسه دانشگاهی را در پنج حوزه مورد سنجش قرار می‌دهد که شامل “آموزش”، “محیط تحقیق”، “کیفیت تحقیق”، “صنعت” و “چشم انداز بین المللی” است.

رتبه بندی امسال، بیش از ۱۳۴ میلیون سند در ۱۶.۵ میلیون نشریه تحقیقاتی را تجزیه و تحلیل کرد و شامل پاسخ‌های نظرسنجی از ۶۸ هزار و ۴۰۲ محقق در سراسر جهان بود. به طور کلی، موسسه تایمز ۴۱۱ هزار و ۷۸۹ نقطه داده را از بیش از ۲ هزار و ۶۷۳ موسسه که داده ارسال کرده بودند، جمع آوری کرده است.

جدول رتبه‌بندی ۲۰۲۴ میلادی که در سراسر جهان مورد اعتماد دانشجویان، اساتید، دولت‌ها و کارشناسان صنعت است، نشان می‌دهد که چگونه چشم انداز آموزش عالی جهانی در حال تغییر است.

با نگاهی به رتبه بندی اخیر می‌بینیم دانشگاه آکسفورد برای هشتمین سال متوالی در صدر این رتبه بندی قرار دارد، اما سایر دانشگاه‌های تراز اول جهان در میان پنج دانشگاه برتر، شاهد تغییراتی در رتبه‌های خود بوده‌اند. به عنوان مثال دانشگاه استنفورد به رتبه دوم صعود کرد و دانشگاه هاروارد را به رتبه چهارم رساند.

موسسه فناوری ماساچوست (MIT) امسال با دو پله صعود به رتبه سوم رسیده است و دانشگاه کمبریج پس از اینکه سال گذشته در جایگاه سوم مشترک قرار گرفت، به رتبه پنجم سقوط کرده است.

بالاترین ورودی جدید این رتبه‌بندی دانشگاه کاتولیک ایتالیا است که در رتبه‌های ۳۰۱-۳۵۰ جای گرفته است. با این حال، اکثر موسساتی که امسال برای اولین بار به این رتبه بندی می‌پیوندند در آسیا هستند.

ایالات متحده به طور کلی با ۱۶۹ مؤسسه دارای بیشترین نمایندگی در کل و همچنین بیشترین نمایندگی در بین ۲۰۰ مؤسسه برتر است که شامل ۵۶ دانشگاه می‌شود. هند هم با ۹۱ مؤسسه آموزش عالی در حال حاضر چهارمین کشور پر نماینده است و از چین با ۸۶ نماینده پیشی گرفته است.

چهار کشور برای اولین بار وارد این رتبه بندی می‌شوند که همه آن‌ها در اروپا هستند. اضافه شدن کوزوو، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی و ارمنستان برخلاف روند سال گذشته است که سبب شده این کشور‌ها هم در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان نماینده داشته باشند.

نکته قابل توجه این است که دانشگاه استنفورد برترین دانشگاه از نظر آموزش است. در حالی که دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج از نظر محیط تحقیقاتی در صدر قرار دارند، دانشگاه MIT نیز از نظر کیفیت تحقیق برترین است.

دانشگاه شارجه در امارات متحده عربی بالاترین امتیاز را در چشم انداز بین المللی کسب کرده است، در حالی که ۲۸ موسسه برای شاخص صنعت، امتیاز ۱۰۰ را دریافت کرده‌اند.

علاوه بر ۱۹۰۴ مؤسسه رتبه‌بندی شده، ۷۶۹ دانشگاه دیگر با وضعیت «گزارش‌گر» فهرست شده‌اند، به این معنی که داده‌ها را ارائه کردند، اما معیار‌های واجد شرایط بودن برای دریافت را نداشته‌اند و موافقت کرده‌اند که به عنوان گزارشگر در جدول نهایی نمایش داده شوند.

برترین دانشگاه های جهان از نگاه تایمز

بر این اساس، نتایج رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرح زیر است:

۱- دانشگاه آکسفورد (انگلیس)

۲- دانشگاه استنفورد (آمریکا)

۳- موسسه فناوری ماساچوست (آمریکا)

۴- دانشگاه هاروارد (آمریکا)

۵- دانشگاه کمبریج (انگلیس)

۶- دانشگاه پرینستون (آمریکا)

۷- موسسه فناوری کالیفرنیا (آمریکا)

۸- کالج سلطنتی لندن (انگلیس)

۹- دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (آمریکا)

۱۰- دانشگاه ییل (آمریکا)

برترین دانشگاه های ایرانی این لیست

همچنین، وضعیت برترین دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی به ترتیب ذیل است:

دانشگاه صنعتی شریف:۳۵۰- ۳۰۱
دانشگاه صنعتی امیرکبیر: ۴۰۰- ۳۵۱
دانشگاه تهران: ۵۰۰- ۴۰۱
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: ۸۰۰- ۶۰۱
دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۸۰۰- ۶۰۱
دانشگاه علم و صنعت: ۵۰۰- ۴۰۱
دانشگاه علوم پزشکی ایران: ۸۰۰- ۶۰۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن