سایه غول کنکور روی سر امتحانات نهایی

برآوردها نشان می‌دهد به اندازه افزایش اهمیت امتحان‌های نهایی تدابیر برگزاری آن رشد نکرده و شاهد امتحانات عادلانه‌ای نیستیم.

به گزارش خبرگزاری فرهیختگان: مادامی که ملاک انتخاب رشته دانشگاهی، صرفا و مطلقا اقتصاد و درآمد باشد، نه علاقه و توانایی، تا وقتی که فاصله بین مرکز و حاشیه در دسترسی به صندلی‌های دانشگاه‌های برتر با رشته‌های بهتر فرسخ‌ها کش آمده باشد و در یک کلام «پول» حال و آینده دانش‌آموزان و دانشجویان را تعیین‌تکلیف کند، همه هرکاری برای رسیدن به آن صندلی‌ها و آن رشته‌ها می‌کنند و این رویه تغییر نمی‌کند تا وقتی که آن ریشه‌ها شناخته و تکلیف‌شان روشن نشود. بنابراین اگر قدم به قدم رو به عقب حرکت کنیم ریشه این ماجراها و تقلب‌ها و… را جای دیگری باید جست‌وجو کرد و آنها را حل‌وفصل کرد، اما خب فی‌الحال وضعیت این چنین است و این وضعیت نیازمند اقدامی اورژانسی است تا تضییع حق و حقوق شرکت‌کنندگان در آزمون به حداقل برسد و آنهایی که در طول سال تحصیلی و قبل و بعد از آن زحمات زیادی را کشیده‌اند و ساعت‌ها پای درس و کتاب عمر تلف کرده‌اند، قربانی میانبرهای عده‌ای نشوند.

کافی‌ است تنها کلیدواژه امتحانات نهایی را در کانال‌ها و فضای مجازی سرچ کنید. آن وقت با انبوهی از کانال‌هایی روبه‌رو خواهید شد که محتوای مرتبط با سوالات امتحانات نهایی، پاسخ‌ها یا روش‌های تقلب را بارگذاری کرده‌اند.

دی ماه سال گذشته  سازمان سنجش خبر داد که حدود ۸۵۷ نفر با همین تجهیزات دستگیر و سه تا ۱۰ سال از شرکت در کنکور محروم شدند.

یکی از مدرسان کنکوری گفته: «در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که یک آزمون ملی چند ساعته است به اذعان رئیس سازمان سنجش ۴۸۰ متقلب گرفته شده‌اند، ۱۲ شبکه تخلف در کنکور ۱۴۰۱ شناسایی شدند و شماری از داوطلبان به کمک ابزارهای تقلب از قبیل خودکار و پاک‌کن سیم‌کارت‌خور و هدفون نامرئی در سر جلسه آزمون حاضر شده بودند، از سوالات عکس گرفته و به بیرون ارسال کردند. همچنین یک عده کلیدزن هم در یک کانال تلگرامی با ۱۲۰۰ نفر عضو با اخذ مبالغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان کلید را به متقاضیان می‌دادند.

عبدالرسول پورعباس نیز قبلا گفته بود که تعداد متقلبان کنکور ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، چهار برابر شده است.

علی‌رغم اینکه که در خبرها منتشر شد که در زمان برگزاری آزمون، اینترنت محدوده برگزاری آزمون قطع می‌شود اما انتشار سوالات در زمان برگزاری آزمون توسط دانش‌آموزان فضای مجازی، قطعی اینترنت را رد می‌کند. از این گذشته انتخاب قطعی اینترنت (در صورت پذیرفتن آن) ساده‌ترین و پیشِ پا افتاده‌ترین راه مقابله با احتمال تقلب دانش‌آموزان است.

نظارت از راه دور برای کنترل آزمون و بررسی مجدد تصاویر ضبط‌ شده توسط کارشناسان مجرب، کنترل و بررسی فیزیکی شرکت‌کنندگان برای جلوگیری از ورود تجهیزات ممنوعه به محل آزمون و درنهایت رصد مداوم فضای مجازی برای جلوگیری از انتشار سوالات، ازجمله پیشنهادهایی است که می‌توان برای کاهش درصد تقلب در امتحانات نهایی ارائه داد. همچنین رصد فضای مجازی برای جلوگیری از انتشار سوالات به شناسایی کلاهبردارانی که با انتشار سوالات جعلی قصد فریب دانش‌آموزان را دارند، کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن