توصیه‌ هایی برای کنکوری‌ ها در ایام نوروز 

تقارن ایام نوروز و نزدیکی به موعد شرکت در کنکور می‌تواند چالش‌ها و سوالاتی را برای داوطلبان به همراه داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از کنکور می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه دانش آموزان پیش دانشگاهی و حتی دوره دوم بیرستان یاد کرد که هرچه به آن نزدیک‌تر می‌شوند اضطراب و نگرانی‌هایشان رو به فزونی می‌رود.

همه ما در سال‌های دور یا نزدیک، فرآیند رویارویی با کنکور و پشت سر گذاشتن آن را تجربه کرده‌ایم و با چالش‌هایی که داوطلبان در این دوران با آن روبرو هستند، آشنا هستیم. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها هم عید نوروز است که برای داوطلبان هم می‌تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید! از این جهت که استفاده غیر درست از آن می‌تواند منجر به فرصت سوزی و عقب افتادن از سایر داوطلبان شود.

به دنبال همین موضوع و از آن جا که از اهمیت این ایام برای داوطلبان کنکوری خبر داریم، سعی کردیم در این گزارش به برخی از سوالات آنان پاسخ داده و توصیه‌هایی را از یک مشاور تحصیلی داشته باشیم.

در نوروز چند روز برای استراحت کافی‌ست؟

هومن نکونام، مشاور تحصیلی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان استراحت داوطلبان بیان داشت: در ایام نوروز یک تا دو روز و نهایتاً سه روز استراحت برای دانش‌آموزی که هدف برایش اهمیت دارد کافی‌ست و استراحت بیشتر از این مدت به روتین مطالعه ضربه می‌زند. البته بهتر است که در این بازه استراحت هم مطالعه سبکی انجام شود تا استمرار مطالعه حفظ شود. این روزهای استراحت می‌تواند پشت سر هم باشد یا به این صورت که روز اول عید یا روز سیزدهم فروردین باشد که بر اساس شخصیت هر دانش آموزی متفاوت است.

بهترین زمان مطالعه در نوروز کی است؟ و چند ساعت کافی است؟

ساعت مطالعه در ایام نوروز نباید دچار تغییر شود و مثل قبل باید ادامه پیدا کند؛ اما با توجه به دید و بازدیدهایی که اتفاق می‌افتد و به طور کلی در زمان غروب و شب هستند، دانش آموز باید مدیریت زمان را انجام داده و صبح زودتر شروع به مطالعه کند تا به زمان هدف برسد.

برای مطالعه هیچوقت نمی‌شود گفت این مدت مطالعه کافی است؛ چرا که این مسیر رقابتی هست و هرچقدر بیشتر باشد بهتر است. البته این به آن معنا نیست که دانش آموز خرق عادت کند و به صورت ناگهانی چند ساعت به زمان مطالعه خود اضافه کند؛ بلکه باید پله پله و قدم به قدم این افزایش را اعمال کند.

اردوی مطالعاتی لازم است یا نه؟

برای هر شخص شرایط متفاوت است و نمی‌شود نسخه یکسان برای همه پیچید؛ اما هدف از اردوی مطالعه حضور در مکانی بدون استرس و جدای از شلوغی و سروصدا است. هرجا که این شرایط باشد همان جا برای مطالعه مکان مناسب است.

به اضافه این که در اردوهای مطالعاتی معمولا دوره یک یا چند درس هم توسط دبیر انجام می‌شود که بر اساس نیازسنجی هر دانش آموز متفاوت است.

چطور تمرکز کنیم؟

هرچقدر محیط شلخته‌تر باشد تمرکز کمتر است. پس اولین اقدام باید مرتب کردن اطراف محل مطالعه و قدم بعد دوری از هر عامل برهم زننده تمرکز از جمله صدا‌های مزاحم و گوشی و تلویزیون و امثالهم باشد.

وقت روی چه درس‌هایی بیشتر بگذاریم؟ نخوانده‌ها را بخوانیم یا خوانده‌ها را قوی‌تر کنیم؟

دوران عید دوران جمع‌بندی و مرور است. پس بهتر است با نگاه باز به توانایی‌ها و میزان واقعی تسلط بر دروس برنامه ریزی کرد. به طور کلی اگر که تا الان خوب پیش رفتید و درصد‌های بالایی را کسب کردید، پس نقاط ضعف محدودی هم دارید که در فرصت اندک می‌توانید پوشش بدهید و این بازه زمانی روی همین نقاط ضعف تمرکز کنید؛ اما اگر شرایط برعکسی دارید و نقاط ضعف زیادی از ابتدا انباشته شده‌اند بهتر است که از نقاط قوت شروع کنید و آن‌ها را تثبیت کنید.

اگر کسی از برنامه جا مانده یا هنوز به طور جدی برنامه‌اش را پیش نبرده، بهترین کاری که در ایام عید می‌تواند بکند چیست؟

باید یادمان باشد تقریبا هیچکس نمی‌تواند به صد درصد محتوای برنامه‌اش عمل کند، اما کسی برنده است که مدیریت درستی روی مطالبی که نتوانسته است بخواند داشته باشد. لازم است که حتما یادداشت بشود چه مباحثی مطالعه نشده و چه مباحثی ناقص مطالعه شده‌اند. در قدم بعد با ارزیابی حجم مطالب و مشورت با مشاور در مورد مطالعه یا حذف آن مباحث تصمیم گیری شود.

خانواده‌ها چه همراهی‌هایی باید در این ایام داشته باشند؟

خانواده در کنار نقش نظارت بر دانش آموز نیاز است تا یک سری همکاری‌ها را با دانش آموز داشته باشد، تا از این فرصت بهترین استفاده انجام بشود. یکی از مهمترین اقدامات خونواده کنترل رفت و آمد و دید و بازدید عید و به حداقل رساندن این رسم است. اقدام بعدی کنترل زمان خواب دانش آموز است. به شکلی نباید بگذارند روتین خواب دانش آموز تغییر کند و مدت بیشتری را بخوابد. تامین مواد مغذی و جلوگیری از خوردن شیرینی‌ها و غذاهای بسیار چرب نیز از دیگر اقداماتی است که خانواده باید انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن