۱۱ طرح و برنامه فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه ها

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ۱۱ طرح و برنامه این وزارت برای دانشجویان و دانشگاه ها را اعلام کرد و از اجرایی شدن راه‌ اندازی سرا‌ های مهارت‌ آموزی دانشجویی در خوابگاه‌ ها با عنوان سرمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های این دفتر در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی بر اساس راهبرد‌های تدوین شده گفت: هویت بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اعضای هیئت علمی و یاوران علمی در سطوح مختلف درون دانشگاهی، ارتباط با جامعه و نیز سطح بین‌المللی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

راهبرد ها و برنامه ریزی ها  دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

او اظهار کرد: در این دوره تلاش شده است تا از تدوین راهبرد‌ها صرفاً بر اساس آرزو‌ها جلوگیری کرده و تمام برنامه‌ها و اقدامات در کنار لحاظ آرمان‌ها، جنبه عملیاتی داشته باشد؛ بنابراین سیاست‌ها و برنامه‌های دفتر تلفیقی از آرمان و واقعیت است.

وی افزود: راهبرد‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و بالطبع دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در سه محور دانشگاه «فاضل و اخلاقی»، «دانشگاه مسئول و شبکه‌ای» و «دانشگاه آینده و تمدنی» متمرکز شده است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: بر این اساس رویکرد‌ها و برنامه‌های متعددی اجرایی شده است و بازآرایی ساختار دفتر نیز بر همین مبنا بوده است.

وی با بیان اینکه تعالی فرهنگی تربیتی با شعار دانشگاه اخلاقی و فاضل نبایستی در حوزه دانشجویی محدود شود، گفت: زمانی ما شاهد رشد ارزش ها، معارف و فضایل اخلاقی خواهیم بود که علاوه بر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نیز در برنامه ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد.

راه اندازی سامانه هدف با رویکرد نوآوری باز و جمع سپاری سیاست ها در ۶ بخش

او طرح منش استادی یا (مهارت‌های ناب شاگرد پروری) را از جمله برنامه‌های محوری دفتر برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با تأمین اعتبار مورد نیاز شاهد عملیاتی شدن این طرح با محوریت اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام باشیم.

ذوالفقارزاده در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی سامانه هدف (همیاری دانشگاهیان در فرهنگ) خبر داد و افزود: این سامانه با رویکرد نوآوری باز و جمع سپاری سیاست‌ها در ۶ بخش اصلی نگرش و سنجش، بازبینی و بازاندیشی، ایده‌پردازی و تجربه‌نگاری، ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها، روایت‌ها و نقد هنرمندانه زمینه مشارکت فعالان و کنش گران فرهنگی دانشگاهی در تصمیم‌گیری‌ها را فراهم می‌کند.

قرار گرفتن گفتگو با مسئولین در تقویم دانشگاهی

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور مسئولان در دانشگاه‌ها گفت: در همین راستا تشکیل ستاد گفتگوی اثربخش دانشگاهیان با مسئولان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در دستور کار قرار گرفت که ما اخیراً طی نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها درخواست کردیم تا از فرصت تابستان برای برنامه‌ریزی و قرار گرفتن این گفتگو‌ها در تقویم دانشگاهی از طریق هماهنگی با نمایندگان معرفی شده کلیه دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند.

راه اندازی سراهای مهارت آموزی دانشجویی در خوابگاه ها

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت علوم در ادامه سخنان خود از ضرورت مهارت‌آموزی دانشجویان گفت و افزود: وزیر علوم بار‌ها بر اهمیت کسب مهارت توسط دانشجویان و مدیریت جغرافیای اوقات فراغت ایشان تاکید کرده است؛ لذا بدین منظور و با هدف بهره‌گیری از اوقات غیرآموزشی دانشجویان طرح راه‌اندازی سرا‌های مهارت‌آموزی دانشجویی در خوابگاه‌ها با عنوان سرمد اجرایی شد و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منعقد شد تا با رویکرد هر دانشجو، یک مهارت کار دنبال شود.

تدوین سند توسعه و ترویج شعر و ادب فارسی

ذوالفقارزاده در ادامه افزود: یکی دیگر از مأموریت‌هایی که به دفتر محول شد، موضوع پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی بوده است که در این راستا، شورایی متشکل از افراد صاحب نام حوزه شعر و ادبیات عضویت دارند و از مهم‌ترین اقدامات آنان، تدوین سند توسعه و ترویج شعر و ادب فارسی در دانشگاه‌ها و طرح جشنواره آفرینش‌های ادبی بوده که به زودی در مراسمی با حضور وزیر علوم رونمایی می‌شود.

طرح رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در سه سطح

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: یکی از چالش‌هایی که حوزه فعالیت‌های فرهنگی وجود داشت، عدم ارزیابی دقیق عملکرد و فعالیت‌ها بوده است بر این اساس طرح رتبه‌بندی فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها در سه سطح دانشگاه، گروه و فرد در دستور کار قرار گرفت؛ و در این راستا ۸ مؤلفه و حدود ۱۵۰ شاخص برای رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی احصاء شد و به محض آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی آن در بستر سامانه جامع، اجرایی می‌شود و بعد از این علاوه بر آن‌که سیمای فرهنگی دانشگاه‌ها نمود پیدا می‌کند، حمایت‌های مالی از برنامه‌ها نیز بر همین مبنا صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: آنچه در مورد دانشجویان انجام می‌شود، به نوعی تلاش برای ارج نهادن زحمات، فعالیت‌ها و سوابق فرهنگی اجتماعی دانشجویان است که عمدتا شکل داوطلبانه و مسئولانه دارد و باید بروز و ظهور هویت‌یافته‌ای برای نشان دادن این عملکرد مثبت و فعال پیدا کند.

طرح همنشینی خلاق و کریمانه با استادان فرزانه

طرح همنشینی خلاق و کریمانه با استادان فرزانه از دیگر طرح‌های دفتر بود، که ذوالفقارزاده به بیان آن پرداخت و از مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها خواست تا حتماً مد نظر داشته باشند و در برنامه‌های خود به‌ویژه با کارکرد‌های انتقال دانش و تجربه و امتداد‌های رسانه‌ای آن قرار دهند.

طرح نشان مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان

وی طرح نشان مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان را یکی دیگر از اقدامات دفتر برشمرد که این امر علاوه بر تصریح در سند تحول دولت، مورد توجه رئیس جمهور محترم در جریان نظارت ستادی از وزارت علوم قرار گرفت.

ذوالفقارزاده همچنین پرداختن به موضوع عفاف و حجاب را از دیگر محور‌های فعالیت دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: توصیه نامه سیاستی اجرایی ابلاغی در این زمینه مبنای عمل است و گزارش دانشگاه‌ها می‌بایست در چارچوب اقدام همان توصیه‌نامه باشد.

تدوین شیوه نامه سرآمدی فرهنگی و اعطای پایه تشویقی

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه افزود: هویت بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اعضای هیئت علمی و یاوران علمی در سطوح مختلف درون دانشگاهی، ارتباط با جامعه و نیز سطح بین المللی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و از این رو اقداماتی مانند تدوین شیوه نامه سرآمدی فرهنگی، اعطای پایه تشویقی در قالب موضوع ماده ۵۳ آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی، بازنگری در امتیازات دستورالعمل اعضای هیأت علمی نمونه کشوری با رویکرد فرهنگی اجتماعی و بازنگری در امتیازات ماده یک آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در دستور قرار گرفته و به زودی نتایج آن در فضای دانشگاهی بروز می‌کند. همچنین در خصوص توانمند سازی یاوران علمی و مدیران فرهنگی، نیازسنجی علمی و روش‌مند در حال انجام است و طراحی قالب‌های جدید در فرآیند انجام است.

راه اندازی اولین خانه خلاق دانشجویی

این استاد دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنان خود از راه اندازی اولین خانه خلاق دانشجویی با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و ابراز امیدواری کرد: طبق وعده مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری شاهد راه اندازی خانه خلاق دانشجویی در دیگر دانشگاه‌ها باشیم.

برگزاری رویدادهایی تحت عنوان راه نو و نما

ذوالفقارزاده همچنین با توجه به اولویت نوآوری اجتماعی در معاونت فرهنگی از برگزاری رویداد نوآوری اجتماعی تحت عنوان راه نو، حمایت از رویداد حل مسأله پیشگام و نیز همکاری در برگزاری رویداد نوآوری در مشارکت اجتماعی تحت عنوان نما گفت و تأکید کرد: حمایت و همکاری در برگزاری ایده‌ها و رویداد‌هایی که در راستای سیاست‌های دفتر باشد، با قوت ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی در پایان اظهار داشت: اقدامات قابل توجهی در زمینه بهبود وضعیت اعتبارات فرهنگی برداشته شده است که از جمله آن می‌توان به پیگیری و تصویب بند «ل» تبصره ۹ قانون بودجه سال جاری و تدوین پیش نویس آئین نامه مربوط به آن اشاره داشت.

قرار گرفتن جشنواره حرکت در فهرست رویدادهای نخبگانی

وی در پایان با توجه به تلاش‌های دفتر سیاستگذاری برای قرار گرفتن جشنواره حرکت (ویژه انجمن‌های علمی دانشجویی) در فهرست رویداد‌های نخبگانی بنیاد ملی نخبگان، ضمن مبارک دانستن این اقدام و همکاری خوب با این بنیاد، مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها را به دقت نظر بالا و پاسداشت از سلامت این جشنواره و هدایت درست انجمن‌های علمی برای ارتقاء دستاورد‌های این جشنواره فراخواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن