ترمیم معدل در دانشگاه آزاد و پیام نور چگونه است؟

دانشگاه‌های مختلف به دانشجویان مقطع کارشناسی که در بعضی دروس نمرات خوبی کسب نکرده‌اند و نتوانسته‌اند حداقل معدل لازم برای فارغ التحصیلی را کسب کنند، امکان ترمیم معدل می‌دهند. دانشگاه آزاد و پیام نور نیز از این رویه مستثنی نبوده و دانشجویان این دانشگاه ها نیز می توانند ترمیم معدل انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ترم آخر بابت یک مشکل جدی نمره خوبی را نتوانستم کسب کنم به همین دلیل نمی‌دانم راهی است یا باید با هزینه دوباره در ترم دیگر جبران کنم»؛ این‌ها بخشی از صحبت‌های دانشجویی است که از نمره خود راضی نیست، به همین بهانه در این قسمت به شرایط ترمیم معدل در دانشگاه می‌پردازیم.

ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل چیست؟ دانشگاه‌های سراسری، آزاد و پیام نور با اجرای طرح ترمیم معدل به دانشجویان مقطع کارشناسی این فرصت را داده تا بتوانند برای داشتن نمرات و معدلی بالاتر اقدام کنند. تمامی دانشجویان برای فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه باید حداقل معدل لازم را داشته باشند. متقاضیانی که حداقل معدل لازم را ندارند، این فرصت را دارند تا با شرایط مشخصی نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کنند.

* شرایط ترمیم معدل کارشناسی دانشگاه پیام نور

برخی از افرادی که در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های پیام نور تحصیل کرده‌اند نیز می‌توانند با آشنایی با نحوه اصلاح معدل لیسانس، از طریق طرح ترمیم معدل برای اصلاح نمره لیسانس دانشگاه پیام نور اقدام کنند. طرح ترمیم معدل برای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور نیز مختص افرادی بوده که قادر به کسب معدل ۱۲ در این مقطع تحصیلی نیستند، استفاده از طرح ترمیم معدل کارشناسی دانشگاه پیام نور برای دانشجویان این دانشگاه ها، شرایط خاصی داشته که در ادامه به شرایط ترمیم معدل کارشناسی دانشگاه پیام نور اشاره خواهد شد.

تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور که نمرات برخی از دروس آنان بین ۱۰ تا ۱۲ بوده، می‌توانند از طریق طرح ترمیم معدل کارشناسی پیام نور، برای افزایش نمرات دروس اشاره شده اقدام کنند. بدین ترتیب دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور می‌توانند معدل کارشناسی خود را افزایش داده و برای فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی اقدام کنند.

یکی از مواردی که برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیام نور اهمیت زیادی داشته، حداکثر تعداد واحد دروسی بوده که امکان انتخاب واحد مجدد برای طرح ترمیم معدل فراهم شده است. افراد می‌توانند، حداکثر ۱۰ واحد درسی را به طور مجدد در واحدهای درسی خود انتخاب کرده و با تلاش و پشتکار معدل خود را افزایش دهند.

همانند کارشناسی دانشگاه‌های دولتی، در طرح ترمیم معدل کارشناسی پیام نور نیز نمرات بالاتر دانشجویان لحاظ شده و در صورتی که افراد در آزمون امتحانی مجدد نمرات پایین‌تری گرفته باشند، نمرات قبلی آنان در نظر گرفته می‌شود.

اشخاصی که تنها دو عنوان از دروس سرفصل رشته‌های پیام نور کارشناسی آنان باقی مانده باشد، در صورت اتمام سنوات، می‌توانند دروس اشاره شده را مجدد اخذ کنند.ترمیم معدل دانشگاه آزاد و پیام نور

* شرایط ترمیم معدل کارشناسی دانشگاه آزاد

دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های آزاد سراسر ایران نیز امکان استفاده از طرح ترمیم معدل را برای اصلاح نمره لیسانس دانشگاه خواهند داشت. ترمیم معدل کارشناسی دانشگاه آزاد شرایط خاصی داشته و برای همه دانشجویان کارشناسی این دانشگاه‌ها میسر نیست. لازم به ذکر است افرادی که می‌خواهند بدون کنکور وارد این دانشگاه شوند، می‌توانند از معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد استفاده کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین شرایط ترمیم معدل کارشناسی دانشگاه آزاد اشاره شده است.

تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد که معدل زیر ۱۲را کسب کردند، می‌توانند از طریق طرح ترمیم معدل، برای افزایش نمرات این مقطع تحصیلی تلاش کنند. بنابراین شرط معدل برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد نیز برقرار است.

* امکان ترمیم معدل در سه مقطع

ترمیم معدل دانشجویان دانشگاه آزاد در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام شده و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه‌های آزاد قادر به استفاده از این طرح نیستند. بنابراین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد نیز می‌توانند از طریق این طرح معدل بالاتری را کسب کنند. همچنین دانشجویان تنها یکبار در سال تحصیلی کارشناسی دانشگاه آزاد قادر به استفاده از طرح ترمیم معدل است.

یکی از مواردی که در زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای دانشجویان کارشناسی اهمیت زیادی داشته، حداکثر واحدی است که آنان قادر به انتخاب واحد مجدد می‌باشند. افراد می‌توانند حداکثر سه درس یعنی ۶ واحد را مجدد در واحد‌های انتخابی خود لحاظ کرده و نمرات و معدل خود را افزایش دهند. لازم به ذکر است که در صورتی که نمرات کسب شده دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد پایین‌تر باشد، نمرات قبلی آنان لحاظ می‌شود. بنابراین در مجموع نمرات بالاتر دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده و جای نگرانی برای آنان وجود نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن